Unizo Leuven organiseerde een inspiratiesessie over slimme mobiliteit in de stad. Een zeventigtal ondernemers ging op de uitnodiging in. Zij deelden hun praktijkervaringen met het publiek. “De stad Leuven engageerde zich om die overwegingen mee te nemen in de evaluatie van het circulatieplan”, zegt Johan Durnez, voorzitter van Unizo Leuven.
Eigenlijk is die evaluatie recentelijk afgerond. Anderzijds is het stadsbestuur niet te beroerd om geregeld bij te stellen. Zaakvoerder Bart Dunon van Vectro Cleaning getuigde dat ruitenwassen binnen de stadsring niet evident is. Dorien De Ryck van MCH zag dan weer groeimogelijkheden voor de ophaling van bloedstalen bij Leuvense artsenpraktijken per fiets.
Jan Op de Beeck (Cyclofix) en Johan Uyttebroeck (Kotfather) stelden dat het gebruik van een bakfiets of cargobike nog steeds in combinatie moet met lichte vrachtwagens om zwaarder materiaal te kunnen verplaatsen. Maar er zijn overdag geen parkeerplaatsen beschikbaar voor ondernemers. Dikwijls is het plaatsen van een fiets in de buurt van een werf moeilijk. Er werd een voorstel gelanceerd in een formule work & go, naar analogie met shop & go.
Tim Asperges beloofde namens de stad Leuven rekening te houden met de opmerkingen van de ondernemers. Het kan niet de bedoeling zijn van een circulatieplan dat een ruitenwasser geen opdrachten meer aanvaardt in het stadscentrum.
Uit de getuigenissen van Maxime Demeyere (Bubble Post), Dirk Delvaux (Vi-tes Fietskoeriers) en Thomas Odeurs (Citydepot) blijkt dat de beweging is ingezet om via depots aan de rand van het stad aa, de binnenstad te leveren. Voor de omgekeerde richting, waarbij de ondernemers vanuit de binnenstad leveren aan hun klanten buiten de stad, moet nog een forum gecreëerd worden.