De Japanse multinational Nitto Denko Corporation heeft de Europese hoofdzetel niet langer in Genk. Op 1 april werd een nieuwe vennootschap opgestart, Nitto EMEA nv, die in Leuven is gevestigd. Sam Strijckmans, die vanuit de Genkse vestiging doorgroeide in internationale functies, is aangesteld als CEO van de nieuwe maatschappij.
“De voorbije jaren hebben we de transitie naar een ‘multi-site-organisatie’ succesvol voltooid”, zegt Sam Strijckmans. “De Nitto Group bestaat nu in de EMEA-regio uit drie productie-sites voor het maken van basismaterialen, drie ‘converting-sites’ voor het verwerken van die basismaterialen, een onderzoekscentrum en een netwerk van verkoopkantoren. De laatste stap was het scheiden van de strategische functies en het lokale, operationale management, zodat alle Nitto-bedrijven in de EMEA-regio vanuit één centraal punt kunnen worden aangestuurd. Vandaar de beslissing om een Europees hoofdhuis op te richten.” Het management en de andere bedienden op de Europese loonlijst verhuizen mee naar Leuven.
De keuze van Leuven als vestigingsplaats voor het Europese hoofdhuis werd ingegeven door de centrale ligging, de beschikbaarheid van talent in de nabijheid van de universiteit van Leuven. Als gevolg is intussen ook de naam van de site in Genk veranderd van Nitto Europe NV in Nitto Belgium NV.
Nitto Belgium NV (de plant in Genk dus) is de grootste productiesite in de EMEA-regio en zal zich verder toeleggen op haar expertise als producent van industriële kleefbanden en dichtingsschuimen. Ook hier kiest het Japanse management voor een lokale manager. Johan De Boeck (foto) heeft er de titel van Managing Director gekregen.
“De uitdaging voor Nitto Belgium ligt in het continu innoveren en automatiseren van het productie-apparaat om winstgevend te blijven, in een omgeving waarin arbeidsintensieve productieprocessen steeds vaker onder druk komen te staan,” zegt
Johan De Boeck: “We kunnen gelukkig terugvallen op een organisatie met meer dan 40 jaar ervaring, waarin kostefficiëntie en continue verbeterprojecten centraal staan. Dit zal ons in staat stellen om nieuwe topproducten te creëren.” (Kurt Meers)