De overhandigde truck – een omgebouwde Volvo FH – is de eerste elektrische vrachtwagen in België die via retrofit een officiële typegoedkeuring kreeg. Dat gebeurde in januari na een succesvol homologatietraject dat gerealiseerd werd in samenwerking met CHTS en het Departement Mobiliteit en Openbare Werken. De elektrische truck wordt vanaf vandaag ingezet door Ninatrans voor shuttlevervoer op en rond de luchthaven van Zaventem.
Duurzaam, snel en haalbaar
Retrofit, het proces waarbij een bestaande dieselvrachtwagen wordt omgebouwd naar een elektrische aandrijving, biedt een schaalbaar en toekomstbestendig antwoord op de klimaatuitdagingen in transport. In plaats van nieuwe trucks aan te kopen, hergebruikt retrofit het bestaande chassis en onderdelen, wat leidt tot een drastische reductie in CO₂-uitstoot én grondstoffengebruik. De technologische ontwikkeling van de retrofit-oplossing gebeurde in nauwe samenwerking met Flanders Make, het strategisch onderzoekscentrum van de Vlaamse maakindustrie.
“Wij geloven sterk in dit model,” zegt Benny Smets, CEO van Ninatrans. “Het maakt elektrificatie haalbaar voor een veel bredere groep transporteurs en biedt ons de mogelijkheid om écht werk te maken van emissievrij transport.”
De omgebouwde Volvo FH van Ninatrans is acht jaar oud en reed al 730.000 km. Dankzij TROVA’s repower-model krijgt het voertuig een tweede leven met een volledig nieuwe elektrische aandrijflijn, een batterijbereik tot 480 km en een intelligente voertuigcontroller (VCU) die alle systemen aanstuurt.
“Onze missie is simpel,” zegt Patrick Collignon, oprichter van TROVA. “Wij willen bedrijven de snelste en meest efficiënte weg bieden naar emissievrij transport. Met retrofit kunnen we een dieseltruck in één week tijd ombouwen aan een derde van de kostprijs van een nieuwe e-truck. Het is een realistische oplossing die de elektrificatie van zwaar vervoer aanzienlijk versnelt.”