In Grimbergen werd zaterdagvoormiddag het startschot gegeven van de aanleg van een nieuwe oever langs het zeekanaal Brussel-Schelde. Die zal niet in staal en beton gebouwd worden maar voor het eerst in kunststof. Glasvezelversterkte damplanken hebben voordelen op het vlak van transport, duurzaamheid en milieuvriendelijkheid, zeggen Waterwegen en Zeekanaal en Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) die de bouw officieel opende.
“De meest gangbare manier om kanaaloevers te bouwen bestaat vandaag uit stalen damplanken, in vele gevallen gecombineerd met balken uit gewapend beton”, zegt Kevin Polfliet, communicatieverantwoordelijke van Waterwegen en Zeekanaal.
“Dat zijn zeer performante bouwmaterialen omdat ze sterk en relatief goedkoop zijn. Maar ze hebben ook nadelen. Het zijn zware materialen, waardoor de transportkost oploopt. Ze zijn onderhoudsgevoelig en bij de productie komen grote hoeveelheden van het broeikasgas CO2 vrij.”
De glasvezelversterkte damplanken die in Grimbergen gebruikt zullen worden voor de bouw van honderd meter nieuwe oeververdediging werden ontwikkeld door het Vlaamse aannemersbedrijf Hye. Ze bieden heel wat voordelen. “Ze roesten niet, wegen maar een kwart van stalen exemplaren en de CO2-uitstoot bij de productie is merkelijk lager.”
“Het is alsof we de autowegen niet langer in asfalt maar in kurk zouden aanleggen”, zei minister Weyts. “De potentiële voordelen van de nieuwe damplanken zijn enorm, zowel economisch als ecologisch. Dit soort innovatieve technieken verdient alle kansen.”
De bouwwerken kosten 423.262 euro.