kankerpatienten

Nieuwe app verbetert levenskwaliteit van kankerpatiënten

Estée Lauder en de KU Leuven richten een fonds op ten voordele van het Leuvens Kankerinstituut. Een deel van de opbrengst gaat naar een app die kankerpatiënten moet helpen om de neveneffecten van hun behandeling beter te monitoren. De app wordt ontwikkeld in het UZ Leuven.

Het fonds wil de levenskwaliteit, behandeling en genezingskansen van (borst)kankerpatiënten verbeteren. Dit jaar stelt Estée Lauder 100.000 euro ter beschikking voor de ontwikkeling van een app. Dat bedrag willen ze de komende jaren telkens overschrijden. Het fonds wordt opgericht in de schoot van KU Leuven en UZ Leuven. De middelen worden ingezet ten voordele van het Leuvens Kankerinstituut.

Symptomen

De ontwikkeling van de applicatie wil in de eerste plaats het ongemak en de ongerustheid aanpakken die patiënten ondervinden door de neveneffecten  van hun behandeling. Patiënten ervaren heel wat barrières om over die symptomen te praten. Dat zegt professor Hans Wildiers, algemeen medisch oncoloog in UZ Leuven.

“We merken dat patiënten thuis niet altijd raad weten met die symptomen en dat ze drempels ervaren om hulp te vragen. Ze willen niet tot last zijn en niet flauw overkomen of ze denken dat die klachten normaal zijn. En ook tijdens consultaties stellen ze hun symptomen vaak milder voor dan op het moment dat ze die ervaren, want de slechte periode is dan voorbij en een patiënt kijkt natuurlijk liever voor- dan achteruit. Die informatie is nochtans cruciaal voor het uitstippelen van de juiste behandeling.”

Feedback

De app biedt daar nu een oplossing voor. Patiënten die in behandeling zijn, voeren de symptomen die ze dagelijks ervaren in en krijgen meteen gepersonaliseerde feedback over hoe ze thuis zelf hun symptomen kunnen verlichten. Die informatie gaat ook in het medisch dossier zodat arts en verpleegkundigen die achteraf met de patiënt in het ziekenhuis kunnen bespreken. En bij ernstige bijwerkingen worden de arts en verpleging ingelicht zodat ze de patiënt kunnen contacteren en het behandelplan kunnen aanpassen.

“Dankzij de app kunnen we veel korter op de bal spelen en de behandeling aanpassen als dat nodig is. Zo verbeteren we de levenskwaliteit, het comfort van de patiënt en de kwaliteit van de zorg”, zegt Annemarie Coolbrandt, verpleegkundig specialist oncologie UZ Leuven.