dodehoek

Nieuw veiligheidssysteem maakt komaf met dode hoek

dodehoekDe Leuvense ingenieur Kristof Van Beeck heeft een veiligheidssysteem ontwikkeld dat vrachtwagenchauffeurs alarmeert wanneer zich in hun dode hoek een fietser of voetganger bevindt. Het systeem werkt nauwkeuriger dan de bestaande camera’s en zou meer ongevallen kunnen voorkomen.

Dodehoekongevallen met vrachtwagens maken in Europa jaarlijks zo’n 1.300 slachtoffers. De bestaande veiligheidssystemen zoals een dodehoekspiegel of dodehoekcamera kunnen dergelijke ongevallen niet altijd vermijden.

Van Beeck ontwikkelde een veiligheidssysteem dat vrachtwagenchauffeurs automatisch waarschuwt wanneer zich iemand in de dode hoek bevindt. “Het systeem maakt gebruik van complexe algoritmen die de beelden van dodehoekcamera’s analyseren. Aan de hand van beeldherkenning speurt het systeem naar fietsers of voetgangers. Als er iemand opduikt, gaat in de cabine van de chauffeur een alarm af”, zegt Van Beeck.

Van Beeck en zijn onderzoeksgroep van de KU Leuven testten het systeem ook in de praktijk. In het autotechnologisch centrum van technologiecampus De Nayer simuleerden ze concrete verkeerssituaties met een vrachtwagen. “We hebben heel uiteenlopende gevallen getest. Uit die simulaties blijkt dat ons systeem voor 95 procent accuraat werkt.”

Momenteel lopen gesprekken met industriële partners om een commercieel systeem voor vrachtwagens te ontwikkelen. “Maar daar is verder onderzoek voor nodig. Zo moeten we het systeem nog een beetje verfijnen en testen in het echte verkeer. We moeten er zeker van zijn dat het blijft werken tijdens langdurige ritten en dat het opgewassen is tegen weersituaties zoals regen en mist, die de beeldherkenning kunnen bemoeilijken. Maar ik ben optimistisch: ik geloof dat een concrete toepassing op termijn mogelijk is.”