Tijdens een mobiliteitscongres op de hoofdzetel van Colruyt Group in Halle werd het bordspel Mobility: a serious game gelanceerd. Het initiatief ging vooral uit van bedrijven en experten. Zij hopen hiermee de verschillende visies op de mobiliteitsproblematiek dichter bij elkaar te brengen.
Het bordspel wil de verschillende standpunten over een bepaalde mobiliteitsproblematiek overbruggen, zodat de deelnemers elkaar uiteindelijk vinden in oplossingen. Voorbeelden zijn de mobiliteitsknoop aan scholen of de manier waarop inwoners van voorsteden zich naar het stadscentrum kunnen verplaatsen. Iedere deelnemer moet zich inleven in het standpunt van een belanghebbende zoals een politicus, een bedrijf of een buurtbewoner.
In het voorjaar van 2016 kwamen zes geëngageerde mensen samen om iets te doen rond het thema mobiliteit: Koen De Maesschalck (Colruyt Group), Cathy Macharis (VUB), Karin De Schepper (Inland Navigation Europe en CleanAirBXL), Miguel Vertriest (Netwerk Duurzame Mobiliteit), Guibert Boone (Fockedey) en Steven Vandenbrande (Durabrik).
Geïnspireerd door het werk van Laurent Bontoux van JRC (Europese Commissie) maakten ze een mobiliteitsspel met als doel mensen te verbinden, empathie te tonen voor elkaars rol en door middel van het spel nieuwe ideeën te laten opborrelen. Na een uitgebreide testronde werd het spel gelanceerd op het mobiliteitscongres in Halle.
De spelletjesdoos is te koop bij de Brusselse duurzaamheidsorganisatie The Shift. Via de website van die organisatie kunnen de spelelementen gratis worden gedownload.