Wanneer we Paul Eraly opbellen om hem te feliciteren met de overwinning van onze allereerste verkiezing van ‘Hét Product van Vlaams-Brabant’, weerklinkt er een zeer gelukkig man aan de andere kant van de lijn. “Dat is een erkenning van het werk dat we gedaan hebben om dat product op de kaart te zetten in België. Op 1 januari 2024 bestaan we exact 100 jaar. En om 100 jaar te worden, moet je toch al een en ander doen”, lacht hij. “We hebben in al die tijd nooit een prijs behaald. Het doet ons dan ook ontzettend veel plezier om te merken dat ons product voor de mensen iets betekent. We heten nu wel ‘De Ster’, maar al de mensen die hebben meegedaan, zijn stuk voor stuk sterren. Zij doen ook hun best, maar er kan er maar één als winnaar uit de bus komen.”
Mond tot mond
Wat dan hun geheim is om zo goed in de markt te liggen? “Tegenwoordig bestaan er tal van mogelijkheden om een product te verspreiden. Wij doen dat vooral niet te ingewikkeld. Op onze maat. Van mond tot mond. De laatste tien jaar is men steeds meer gaan teruggrijpen naar eerlijke producten. Puur en natuurlijk, zonder toevoeging van kleur- en smaakstoffen. Vier eenvoudige ingrediënten, dat is het. En dat werkt. Wij bewijzen dat iets niet gecompliceerd moet zijn om goed te zijn.”
In 100 jaar tijd heeft de Ster zijn strepen verdiend in de culinaire wereld. “Zo is onze mosterd door de Sectorgroep Streekproducten binnen het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) erkend als streekproduct. Dat label krijg je als je product 25 jaar bestaat én in België is vervaardigd”, legt Eraly uit. “Bovendien moet het bij een groot publiek gekend zijn. Het feit dat we dat label voor twee van onze mosterdsoorten hebben mogen ontvangen, bewijst toch dat we goed bezig zijn en dat heel wat mensen ons product appreciëren.”
Keep it simple
“Jeroen Meus gebruikt onze mosterd in zijn programma”, gaat de pater familias van het Lubbeeks familiebedrijf verder. “Ook heel wat sterrenchefs doen beroep op ons product omwille van het feit dat die een andere soort binding geeft dan de andere mosterds, maar ook omdat die zowel suikervrij, glutenvrij als vegan is. Het is dus geschikt voor een heel breed publiek. Die kenmerken zijn niet ontstaan doordat we dat expres zo geproduceerd hebben, dat is organisch gegroeid door onze eenvoudige manier van werken. Wij gebruiken in tegenstelling tot veel andere producenten geen bloem. Bloem is goedkoper en bind ook makkelijker. Maar daardoor bevat de mosterd wel gluten en kan bijgevolg een aanzienlijk deel van de bevolking de mosterd niet gebruiken. Ook suiker is iets dat wij niet gebruiken. In Nederland zie je dat wel vaker gebeuren om de mosterd minder zuur te maken. Het is echter net die zuurtegraad die een betere vertering oplevert”, aldus Eraly.
“Wij houden ons vast aan het oerrecept. Dat komt ook de smaak ten goede. Men is verleerd wat smaakvol is”, meent hij. “Vandaag probeert men mosterd pittig te maken door daar allerlei kruiden aan toe te voegen, maar daardoor gaat de smaak van wat een echte mosterd moet zijn simpelweg verloren. Het is niet omdat we onze traditie in ere houden, dat we daarom ouderwets zijn. Keep it simple, dat is ons geheim.”
Het mag dan ook niet verbazen dat zij bekroond worden met deze eervolle titel. Maar helemaal verwacht kwam de overwinning niet, geeft Eraly te kennen. “Ik heb behoorlijk wat respons gehad uit onverwachte hoek. Veel mensen waarvan ik niet had gedacht dat ze een stem voor ons zouden uitbrengen. Dat mond-tot-mondeffect heeft sterk in ons voordeel gespeeld bij het bepalen van het uiteindelijke resultaat. Ondanks dat had ik toch niet verwacht dat we met de overwinning aan de haal zouden gaan”, klinkt het.
De award vormt de kers op de taart van een eeuw vakmanschap. Eraly en zijn team voelen zich meer dan ooit gesterkt om met een hoop goede moed het volgende hoofdstuk van De Ster aan te snijden. “Ons principe is: ‘iedereen heeft recht op een goeie mosterd’. Daar doen wij het voor. Het winnen van deze award moedigt ons des te meer aan om zo verder te doen en nog meer mensen met onze mosterd in aanraking te laten komen. We hadden ons geen betere manier kunnen bedenken om de volgende 100 jaar van ons bedrijf in te zetten”, dixit Eraly.