Vergeet de plooifiets, elektrisch of niet. “Die wordt binnen de kortste keren van de kaart geveegd door het monowiel.” Dat zegt Patrick De Cooman, de CEO van Delcopa uit Vlezenbeek dat onlangs startte met het invoeren en verdelen van gyroscopisch gestuurde monowielen. “Dit vervoerstype is de connectie tussen alle andere vormen van mobiliteit”, stelt De Cooman.
Naargelang het model haalt het elektrisch aangedreven monowiel een snelheid van 16 tot 25 kilometer per uur. Met één laadbeurt voor de batterij fiets je een afstand van 20 tot 25 kilometer bij elkaar. Kostprijs: 600 tot 1.000 euro. Maar wel een pak handiger dan de plooifiets en ook een stuk lichter: 10 tot 15 kilogram, tegen 18 voor de plooifiets.
Een gevoel van medeleven duikt op bij de aanblik van een passagier met een plooifiets op trein of bus. “Met het monowiel is het gedaan met dat zeulen”, zegt De Cooman. “Vergelijk het met een kleine handbagage op een vlucht met Ryanair. Door een handvat kan je er als bagage mee rijden. Het stabiliseert zich vanzelf en je hoeft het nooit te dragen.”
“Het monowiel neem je heel gemakkelijk mee. Op de trein, de bus, het vliegtuig, in de auto. Je kan het ook vlot mee naar binnen nemen, bijvoorbeeld naar je bureau. Daardoor heb je het altijd bij de hand. Als je met de fiets naar het station rijdt, mag je elke avond weer blij zijn dat die niet gestolen is.”
Het monowiel werd vijf jaar geleden ontworpen in China, waar het nu al drie procent van het fietsenbestand vervangt. Delcopa is invoerder en exclusieve verkoper voor België en Luxemburg van een tiental merken. De klant koopt het in een fietsenwinkel, waar je twee jaar garantie krijgt en ook terechtkunt voor herstellingen. In Vlaams-Brabant is er voorlopig één handelaar, in Bekkevoort.
Op de Belgische markt zijn momenteel zo’n 200 monowielen in gebruik, waarvan de helft van Delcopa. Patrick De Cooman kijkt verder dan het commerciële luik. Ook de impact op het leefmilieu houdt hem bezig. “Het monowiel verlaagt onze CO2-afdruk. In het globale woon-werkverkeer kan tien procent extra naar het openbaar vervoer afgeleid worden.” Het Vlaams Instituut voor Mobiliteit moedigt bedrijven aan om een kilometervergoeding van 0,22 eurocent te betalen, net als voor de elektrische fiets.
Met het monowiel kunnen bedrijven de verplaatsingskosten binnen de eigen muren naar beneden halen. “Neem AB InBev in Leuven, een site van bijna 60.000 vierkante meter. Als een werknemer van de ene kant van het terrein naar de andere moet, is hij al snel tien minuten onderweg.” Janssen Pharmaceutica in Geel klopte al aan de deur bij Delcopa.
De onvermijdelijke vraag: is dit gemakkelijk om mee te rijden? “Wij geven de klant anderhalf uur les in de basistechnieken. Het is zoals met de fiets: als je het eenmaal kan, gaat het als vanzelf.” En is het leuk fietsen? “Heel plezierig. Ludiek en niet vermoeiend.”