1

Mobilexpense is leven in de schaduw beu

BRUSSEL - Mobilexpense, specialist in software (SaaS) voor onkostenbeheer, viert zijn 20-jarig bestaan met een nieuwe brand, website en steile ambities. De komende drie jaar zal het bedrijf fors investeren in de schaalbaarheid en nieuwe innovaties (oa automatisering) van zijn product. Er zal ook plaats zijn voor 20 nieuwe krachten. 

De softwareontwikkelaar wil zijn marktleiderschap consolideren en verder uitbouwen als Europese speler. “Mensen vertellen me al eens dat Mobilexpense een “verborgen parel” is in de Belgische markt. Na 20 jaar is de tijd gekomen om niet meer onder de radar te vliegen, maar onze kracht als marktleider en toonaangevende softwareontwikkelaar volledig uit te dragen”, zegt CEO Tine Vandenbreeden. De gecombineerde oplossingen van Mobilexpense ondersteunen momenteel 3.000 klanten, van klein tot groot en in vele sectoren, met 1,7 miljoen eindgebruikers in meer dan 100 landen.

Automatisering en detaillering

Er zal fors geïnvesteerd worden in de software die bedrijven helpt de onkostenstroom van hun medewerkers te automatiseren en efficiënt te verwerken. Concreet werkt Mobilexpense vandaag onder meer aan automatisering via het automatisch inscannen en verwerken van onkostenbonnen in zijn app, geautomatiseerde controle die fraude of onbewuste fouten uitfiltert, en meer gedetailleerde rapporten zodat financiële departementen een accurater zicht krijgen op hun uitgaven, kosten kunnen terugdringen en beter kunnen plannen voor de toekomst.

“Dankzij de implementatie van AI kan onze app automatisch berekenen wanneer een uitgave van een werknemer over budget is en ziet die ook onmiddellijk of een bedrag überhaupt als onkosten binnengebracht mag worden”, legt Tine Vandenbreeden uit. “Dat heeft voordelen voor de eindgebruiker en het boekhoudteam. Dankzij de real time-verwerking van een grote hoeveelheid data kunnen we met AI uitgavenstromen in kaart brengen. We maken het zo eenvoudiger dan ooit voor werknemers om hun onkosten te verwerken, maar geven bedrijven ook een veel beter zicht op de uitgaven die hun werknemers aangaan. Dankzij deze automatisering kunnen financiële teams zich focussen op specifieke onkosten die hun aandacht nodig hebben en snoeien we in repetitieve taken.”

Opschalen

Onder Tine Vandenbreeden – die in 2020 aantrad als CEO van het bedrijf – startte Mobilexpense een oefening om zijn software schaalbaar te maken op Europese schaal. Mede dankzij de overname van de Nederlandse ontwikkelaar Declaree kan Mobilexpense vandaag flexibele oplossingen aanbieden op maat van zijn klanten, en tegelijkertijd een voldoende gestandaardiseerde oplossing bieden die op internationaal niveau vlot schaalbaar is. Naast Declaree nam Mobilexpense ook Dicom Expense en eBuilder Travel over.

Samenwerkingen 

Sinds de uitbraak van de coronacrisis is de onkostensector sterk geëvolueerd. Klassieke onkosten – denk aan een vliegtuigticket, taxirit of lunchafspraak met een klant – lagen maandenlang stil door verplichte lockdowns. Ook na de coronacrisis wordt hybride- of thuiswerken vermoedelijk het nieuwe normaal. Volgens Mobilexpense zullen bedrijven nog steeds onkosten aangaan om te investeren in hun groei of de persoonlijke ontwikkeling van hun medewerkers, maar zal de aard van die onkosten wel evolueren. Het bedrijf ging daarom onder meer een samenwerking aan met Amazon for Business, maar ook met partners in verschillende andere sectoren: Travelperk (reismanagement), Personio (HR) en Bunq (bankieren).

Nieuwe collega’s

Mobilexpense is op zoek naar 20 nieuwe krachten.