Minister Demir hielp eerst bij het insteken van de stroomstekker in het pas gelande vliegtuig. Dat is nodig om het vliegtuig van stroom te kunnen blijven voorzien terwijl de passagiers nog binnen zitten, en tegelijk de motoren uit te schakelen om energie te sparen.
Daarna kroop de minister mee in het laadruim en duwde ze de bagagestukken op de transportband. “We weten dat bagageafhandeling bijzonder hard en zwaar werk is, chapeau voor de jongens en meisjes die het doen”, aldus Demir.
Waterbeheer
De minister leerde een en ander over het waterbeheer van Brussels Airport. Sinds 2012 heeft de luchthaven een eigen waterzuiveringsstation, waar het afvalwater van de site verwerkt wordt. Het gaat niet alleen om het sanitair afvalwater of water van de kantoren, maar ook het water dat gebruikt wordt om start- en landingsbanen ijsvrij te maken tijdens de vriesperiodes.
Brussels Airport is wereldwijd overigens de enige luchthaven waar ook dat ‘de-icing’ water verwerkt wordt in een eigen zuiveringsstation. “Het is heel belangrijk dat het de-icing water wordt opgevangen en hergebruikt wordt in een ander proces (het water, dat glycol bevat, wordt als ’voeding’ gebruikt voor de bacteriën die instaan voor de zuivering, red.)”, stelde minister Demir. “Andere luchthavens zouden ook naar dit systeem moeten kijken: dit zou de regel moeten zijn.”
De minister kreeg daarnaast een inkijk in een van de waterbekkens van de luchthaven. Die vangen het teveel aan water op dat op de grote stukken tarmac belandt en hebben een capaciteit van 260.000 kubieke meter water.