Geert Vanoverschelde

MEEPLE houdt Sylvester Productions boven water

HAACHT - Door de grote vraag naar online events gaat evenementenbureau Sylvester Productions uit Haacht op zoek naar extra mankracht. MEEPLE, hun zelf ontworpen virtuele eventvenue, zorgt ervoor dat het bedrijf standhoudt in de voor de sector nochtans gitzwarte tijden. 

Port of Antwerp, Lidl, D’Ieteren en VOKA, om enkelen te noemen, verwelkomden al hun gasten in MEEPLE de afgelopen weken. Er worden gesprekken gevoerd met een 50-tal geïnteresseerde bedrijven en het buitenland lonkt. In Nederland wordt MEEPLE in licentie op de markt gebracht en in samenwerking met Flanders Investment & Trade wordt gekeken naar Frankrijk en Duitsland. MEEPLE is de zelf ontworpen virtuele eventvenue.

“Onze marge komt voor het eerst sinds de start van de crisis weer in de buurt van de normale marge voor de maand november,” zegt Geert Vanoverschelde, gedelegeerd bestuurder van Sylvester. “Eerst leek het erop dat we dit jaar maar 10 procent van onze omzet zouden halen. Door de switch naar online en virtuele events hebben we nu zicht op 60 à 70 procent daarvan.”

Blijver 

De grote vraag naar MEEPLE kwam er na de verstrengingen in oktober. Toen realiseerden bedrijven zich dat events ‘in real life’ op korte termijn geen optie meer waren. Vanoverschelde: “We zijn van 5 naar 25 aanvragen per week gegaan. Bedrijven beseffen dat online vergaderen en online congressen bijwonen een ‘blijver’ is.”

Oudste tv-productiehuis in VL 

Sylvester is het oudste televisieproductiehuis in Vlaanderen, opgericht in 1993. Sinds 1999 zijn ze ook actief in de eventsector. Ze behoren in die branche tot de Belgische top vijf wat betreft corporate events en congressen.  Twee jaar geleden ging Sylvester al eens door zwaar weer. De sterke groei van streaming- en videoplatformen richtte de Vlaamse tv-sector net niet ten gronde. “Wat we toen verloren aan inkomsten uit onze tv-poot, konden we gelukkig goedmaken door de groei van de event business én door ons meer op corporate video’s te richten,” zegt Vanoverschelde. “De perceptie op events veranderde ook in die jaren. Vroeger was een event ‘het feestje van de baas’. Vandaag is het een cruciaal communicatiemiddel. Op die manier konden we het bedrijf rechthouden. Of toch tot maart.”

Extra handen 

Ondanks de crisis kon Sylvester de 25 medewerkers aan boord houden. “Meer nog: ik heb een extra salesverantwoordelijke in dienst genomen om de aanvragen te kunnen bijbenen en ben op zoek naar extra handen om de eventproducties in MEEPLE te kunnen opvolgen”, besluit Vanoverschelde.