Flanders DC (Flanders District of Creativity) in Leuven werkt mee aan een nieuw initiatief rond mediatraining voor ondernemers. Dat kadert in een nieuwe campagne van de Vlaamse overheid om het foutieve beeld van onze ondernemers gecreëerd door platte tv-programma’s bij te stellen.
Ondernemers kunnen weldra terecht bij het Agentschap Innoveren en Ondernemen (Vlaio) van de Vlaamse overheid voor een rondje mediatraining. Het initiatief maakt deel uit van een grootschalige imagocampagne rond ondernemerschap. Daarvoor werkt Vlaio samen met de organisatie voor creatief ondernemen Flanders DC en de werkgeversorganisaties Unizo en Voka.
“Hoe ondernemers naar buiten treden en de vertaling van die verhalen door de media bepalen de brede perceptie van het ondernemerschap”, zegt Pascal Cools, directeur bij Flanders DC. “Door in dialoog te gaan met de media willen we een bewustzijn creëren over die beeldvorming. Noem het constructieve journalistiek voor ondernemers.”
De meerjarige campagne ondernemers ondernemen voor iedereen werd dinsdag voorgesteld, in bijzijn van Vlaams minister voor Werk, Innovatie en Economie Philippe Muyters (N-VA). Bedoeling is om de positieve maatschappelijk impact van ondernemers in de verf te zetten en zo te zorgen voor meer starters, meer blijvers, meer groeiers en meer jobs.
“Onze ondernemers hebben gemakkelijk te kampen met vooroordelen en negatieve beeldvorming”, zei Muyters. “In tv-programma’s als The Sky is the limit zijn de clichés over ondernemers torenhoog. Dat zijn niet de ondernemers die ik ken. Ondernemers zijn vaak heel hardwerkende mensen, die het verschil proberen te maken. Het is belangrijk om dat beeld bij te stellen.”
De campagne loopt vier jaar lang en omvat een televisiespot en een roadshow langs de dertien Vlaamse centrumsteden waaronder Leuven. Voorts zijn er een televisieprogramma op de commerciële zender VIER en een website www.ondernemersvooriedereen.be.