MediaNXT is een bootcamp voor dertig werkzoekende jongeren, waarbij ze zes weken lang kunnen proeven van de digitale mediasector. Eerst is er twee weken een gezamenlijke opleiding, daarna komen de jongeren terecht bij een van de mediaspelers waar ze vier weken aan de slag gaan. Het doel hiervan is om tot een wisselwerking te komen, waar zowel de jongeren als de mediabedrijven kennis van mekaar opsteken.
Naast SBS en Woestijnvis nemen ook VRT, DPG Media en Mediahuis deel aan het project. Doelgroep zijn jonge digitale mediamakers. Diversiteit is daarbij van groot belang, het al dan niet hebben van een diploma veel minder. De groep van dertig wordt geselecteerd na een talentscouting in oktober. Tijdens de zomer start de zoektocht.
Het is de eerste keer dat verschillende mediahuizen de krachten bundelen om samen jong, digitaal talent te scouten. “De unieke samenwerking tussen de verschillende media maakt voor mij echt het verschil in dit project”, zegt mediaminister Benjamin Dalle. “Jongeren kunnen zo in contact komen met een brede waaier aan mediacontent, maar kunnen ook rekenen op de expertise van alle creatieve mediamakers die in de diverse mediahuizen werken.”