LEUVEN – Een nationale coöperatie van 10 marketingspecialisten zetten onder de noemer ‘Agencies against corona’. de eerste vrijwillige campagne #sharethestoriesnotthevirus op poten. Initiatiefnemer Nic Vermaut, CEO van Well Communications, gebruikte zijn netwerk en had voor hij het wist een grote groep media-, influencer- en marketingagentschappen achter zich staan. Ook de Leuvense bureaus Remy Communication en Zenia PR and Communications zijn van de partij.
Gesteund door Vlaams minister van Jeugd en Media, Benjamin Dalle, Brigitte Rombout van de Kanselarij en epidemioloog Pierre Van Damme zag de campagne op 1 oktober voor het eerst het daglicht. De doelstelling? Via een eenvoudige quiz mensen uitleggen waarom iedereen de coronamaatregelen anders interpreteert of toepast. Je doet de quiz en krijgt een type toegewezen dat verklaart waarom jij op jouw manier reageert. Bijvoorbeeld als ‘Rebel‘ die niet zomaar meteen alles aanneemt, als ‘Brain‘ die alles in vraag stelt … Voorts is er ook The buddy: die heel hard zijn/haar best wil doen, vooral om naasten te beschermen en The boss die wil weten wat er moet gebeuren en verwacht hetzelfde van anderen.
Doel
Gretchen Rubin
Het idee voor de online vragenlijst en indeling in reactietypes komt van Amerikaans spreker en schrijfster Gretchen Rubin. Rubin onderzocht waarom en wanneer mensen verwachtingen wel of niet nakomen. Het resultaat: vier verschillende reactietypes (‘tendencies’). In vrijwel elke rol die we spelen – als familielid, leraar, vriend of collega – is het nuttig om onze eigen denkrichting en die van anderen te kennen. Als we de perspectieven van andere mensen kunnen zien, begrijpen we waarom, vanuit hun standpunt, hun acties logisch zijn. In de vragenlijst van de campagne #sharethestoriesnotthevirus kan je ontdekken welk reactietype jij bent.
Deelnemers
Gisteren werd de actie gelanceerd. Well Communications trok het hele project maar deed dit zeker niet alleen. De influencercampagne wordt ondersteund door het Belgische Influo, The Brand Connectors en het internationale Meltwater. De art direction werd verzorgd door Lunatink. De fotografie door het Leuvense Zenia PR and Communications. De perscampagne wordt gelanceerd door communicatiebureau Remy Communication uit Wijgmaal (Leuven). De digitale experten bij Tunity verzorgden de website en de online quiz. Voor strategisch advies kon Agencies against corona rekenen op theConversation, The Brand Connectors, MOTCHA en opnieuw Remy Communication.