Makro heeft donderdag het nieuwe winkelconcept in de vestiging in Machelen voorgesteld. De warenhuisketen werkt rond kwaliteitsvoeding, partystuff en huisdecoratie. De klantenkaart is er voortaan voor iedereen. Vroeger was die voorbehouden voor zelfstandigen en vrije beroepen.
Makro kende vorig jaar een grondige herstructurering. Een hertekening van het winkelconcept moet de keten opnieuw winstgevend maken. Een van de nieuwigheden is dat de klantenkaart voor iedereen beschikbaar wordt. Die kaart wordt nog steeds gescand aan de ingang maar voortaan kan iedereen ze aanvragen.
“Makro wordt toegankelijk voor iedereen. Iedereen kan een Makro-kaart hebben”, zegt ceo Antonio Baptista. Die verandering kwam er na een doorlichting. Zo bleek dat tachtig procent van de klanten al bestaat uit consumenten, terwijl de historische focus op zelfstandigen en kmo’s lag. De kaart werd vaak doorgegeven en bedrijven gaven die ook aan hun werknemers.
In Machelen is de oefening grotendeels rond en wordt het nieuwe winkelconcept zichtbaar. De keten werkt voortaan rond drie focusdomeinen: good food (kwaliteitsvoeding), party (alles voor de feestjes) en home (decoratie en bouwmaterialen). Makro zet in op beleving bij de voedselafdeling, onder meer met proefstanden.
De afdeling elektronica werd uitbesteed aan Mediamarkt, dat winkelruimte huurt in de vestiging voor een eigen shop. Eind april moet ook de winkel in Sint-Pieters-Leeuw aangepakt zijn.