De transportsector innoveert te weinig op vlak van alternatieve vervoersmiddelen, het is niet realistisch om kerncentrales te sluiten, er moet een quota komen voor meer vrouwen in bestuursraden in de privésector, bedrijfsgebouwen moeten energieneutraal zijn, onze mondmaskers kwamen uit China, moeten we meer inzetten op producten Made in Belgium?, afval is dé basis voor een nieuw product en werkgeluk van de medewerkers is prioriteit bij Belgische bedrijven.
Dat waren de 7 stellingen waarmee de 50 ondernemers aan de slag gingen tijdens een uitgebreide brainstormsessie aan tafel na een introductie door Koen Verwee, CEO van Mediahuis. Telkens werd de gasten gevraagd of ze al dan niet akkoord gingen met de stelling. Vaak was het antwoord genuanceerder dan een eenvoudige “akkoord” of “niet akkoord”. Verschillende ondernemers uit diverse sectoren kwamen aan het woord om hun (gedeelde) visie toe te lichten.
In de conferentieruimte volgde daarna nog een debat, onder leiding van moderator Bieke Ilegems. Met Jill Peeters (klimaatexperte), Ann Claes (eigenaar JBC), Suzanne Kwanten (HSSE Director, DP World) en Philippe Weiler (Head of Sustainability, Lidl).
Uit Vlaams-Brabant en Brussel waren GMS Leuven, SBB Accountants & Adviseurs, DNS Belgium, Transport & Mobility Leuven, Go Forest, gtt, Fairtrade Belgium en projectpartner Luminus van de partij. Er zijn video-opnames gemaakt die weldra kunnen bekeken worden op jullie vertrouwde Made in-kanaal.