Aviapartner en Swissport blijven de komende zeven jaar verantwoordelijk voor de afhandeling van bagage en vracht op de luchthaven in Zaventem. Voor vrachtafhandeling kende de luchthaven een derde licentie toe: aan Dnata, zusterbedrijf van de Emirates-groep.
De raad van bestuur van Brussels Airport kende donderdag de verschillende licenties toe. “Op basis van verschillende elementen omtrent operationele werking, veiligheid, kwaliteit, personeel en milieu”, zegt de luchthavenuitbater. De contracten lopen van eind oktober dit jaar tot eind oktober 2025.
Voor de afhandeling van passagiersvliegtuigen en bagage verandert er niets: Aviapartner en Swissport behouden hun licenties. Zij zorgen voor de passagiers en de bagage van de luchtvaartmaatschappijen die tot hun klanten behoren. Dat kan gaan van check-in tot boarding.
Beide ondernemingen hebben een dertigtal klanten op de luchthaven van Zaventem. Swissport handelt onder meer de vliegtuigen van Brussels Airlines af, een contract dat onlangs nog werd verlengd. Aviapartner handelt onder meer de toestellen van Ryanair en TUI fly af.
Voor de afhandeling van volvrachtvliegtuigen wordt een derde speler actief op het tarmac in Zaventem. Aviapartner en Swissport krijgen er het gezelschap van Dnata. Deze drie afhandelaars worden ook verantwoordelijk voor het transport van vracht en post.
De cateringlicenties blijven in handen van Newrest/Servair en LSG SkyChefs. De bedrijven die uit de boot vielen, hebben twee weken de tijd om in beroep te gaan.