Brussels Airport heeft in de weekendedities van verschillende kranten een paginagrote advertentieruimte gekocht om de overheid dringend een stabiel wettelijk kader voor de vliegroutes te vragen. De luchthaven reageerde ook op de discussie over de strengere geluidsnormen die Brussel wil invoeren. Sommigen vrezen dat die tot een massaal vertrek van luchtvaartmaatschappijen uit Zaventem kunnen leiden.
“De voorbije weken werden veel onwaarheden of halve waarheden over ons verteld”, zegt woordvoerster Nathalie Van Impe van de luchthaven. “In naam van onze werknemers wilden we een aantal zaken op een rijtje zetten voor een constructieve dialoog.”
Met vijf feiten over Brussels Airport wijst de luchthaven onder meer op het belang van Zaventem voor de werkgelegenheid. “De luchthaven is de grootste privéwerkgever van de Brusselaars en na de haven van Antwerpen de grootste groeipool van Vlaanderen. Tegen 2020 worden 15.000 bijkomende jobs gecreëerd.”
Over de geluidsoverlast zegt de luchthaven dat die met meer dan de helft is gedaald sinds 2000 omdat luchtvaartmaatschappijen gestimuleerd werden om te investeren in moderne, performante en dus stillere vliegtuigen. In een derde punt luidt het dat Brussels Airport niet de enige luchthaven is die dicht bij een grote stad ligt. Voorbeelden zijn onder meer Parijs (19 kilometer), Madrid (13 km) en Amsterdam (11 km).
Ten vierde stelt de luchthaven dat het weghalen van het vrachtvervoer economische en sociale zelfmoord zou betekenen. “Het vrachtvervoer is onlosmakelijk verbonden met het passagiersvervoer. Dertig procent van de goederen vliegt mee met passagiersvluchten.”
Een duidelijke oproep aan de overheid sluit de advertentie af. “Het ontbreken van een stabiel wettelijk kader voor de vliegroutes creëert een algemene onzekerheid. Een wet stemmen over het gebruik van deze routes is dringend en in het voordeel van iedereen: omwonenden, luchthaven, luchtvaartmaatschappijen en passagiers.”