winnaar Lowie Vercraeye (Brauzz) links, winnaar 2015 Samuel De Wever (Dstny) midden en commissiedirecteur Guilio Simoens (JCI Vlaanderen) rechts

Lowie Vercraeye (Brauzz.) uitgeroepen tot JCI Jonge Ondernemer van het Jaar

Op 30 mei 2024 vond in het wijnkasteel Vandeurzen in Linden de bekroning van dé JCI Award Vlaamse Jonge Ondernemer v/h Jaar plaats. In de finale werd Londerzelenaar Lowie Vercraeye (Brauzz) uiteindelijk bekroond met de prestigieuze titel. Hij volgt Andy de Jong (Paleo) uit Diest op.

“Deze prachtige prijs in ontvangst mogen nemen, vervult me met grote eer,” reageert winnaar Lowie Vercraeye. “De nominatie is een erkenning voor ons uitmuntende team bij Brauzz. en bewijst dat onze producten daadwerkelijk marktwaardig zijn. De JCI Award is dan ook een significante mijlpaal voor Brauzz.”

In de finale nam hij het op tegen Sam Chartouni uit Limburg (Aerobel), Thomas Vanderhoydonck uit Antwerpen (Fietsen De Geus), Vincent Theunynck uit West-Vlaanderen (Vintecc), Wim Audenaert uit Oost-Vlaanderen (AM-Team).

Over Brauzz.

Lowie Vercraeye, samen met medeoprichters Manush Barvar en Ruben Renaer, heeft met Brauzz. een bedrijf opgericht in 2020 dat zich richt op innovatieve, duurzame en hervulbare schoonmaakmiddelen. Hun producten zijn vrij van wegwerpplastic, biologisch afbreekbaar en efficiënt in gebruik, waardoor ze een bewuste keuze vormen voor zowel consumenten als het milieu. In 2020 werden ze door UNIZO Vlaams-Brabant & Brussel al uitgeroepen tot provinciale ‘Starter van het Jaar 2020’.

Brauzz. ontwikkelt geconcentreerde wasstrips en de hervulbare badkamerreiniger, glasreiniger en allesreiniger. De wasstrips zijn een duurzaam alternatief voor de traditionele plastic flessen vloeibaar wasmiddel. Het kartonnen doosje bevat ‘blaadjes’ geconcentreerd, universeel wasmiddel die oplossen in de wasmachine in contact met water. Naast de wasstrips werkt Brauzz. ook met hervulbare reinigers waarbij je eenmalig de fles aankoopt, hem thuis opvult met kraantjeswater en daarna aanlengt met navullingen in poedervorm.

Al 100.000 plastic verpakkingen vermeden

Sinds de oprichting slaagde het bedrijf erin 100.000 plastic verpakkingen te vermijden. “Het werkt motiverend om te zien dat er zoveel mensen achter ons duurzaam verhaal staan. Daarom is het zo belangrijk dat duurzaamheid voor iedereen toegankelijk wordt. Door te kiezen voor een duurzaam product maak je wel degelijk een verschil”, vertelt Lowie.

Het geheim van Brauzz.? “Dat we de duurzame producten zo laagdrempelig mogelijk willen houden. Het is dé evidente keuze in de toekomst zonder in te boeten op het kostenplaatje, het gebruiksgemak of –ervaring”, besluit hij.