Het is de allereerste keer dat habanero pepers in ons land worden gebruikt in een limonade. “De habanero peper, het pittige broertje van de jalapeno peper, is een perfect ingrediënt gebleken. De pepers geven een pikante toets, de citroen en de munt in de limonade maken het verfrissend. Na een zomer van experimenteren is het gelukt om de smaken in balans te krijgen. Het mag niet té pittig zijn, het moest avontuurlijk maar toch verfrissend zijn. Je wil geen tabasco drinken natuurlijk”, zegt Cuarenta-oprichter Seppe Van Sever.
Ontstaan als hobby
Cuarenta ontstond een half jaar geleden als hobby in een appartement in het Brusselse Sint-Joost-ten-Node. Maar het appartement was al snel te klein. In de eerste drie maanden na de lancering werden er al meer dan 10.000 flesjes verkocht in 25 Brusselse horeca-en delicatessenzaken. “Er wordt bewuster gedronken. Op restaurant is er aan elke tafel wel iemand die alcoholvrij drinkt”, zegt Van Sever nog.
Korte keten
Cuarenta past zoveel mogelijk het concept van de korte keten toe. Naast de Brusselse pepers, is het design van het label van de hand van een Brusselaar. Voor de distributie naar horeca en delicatessenzaken werkt Cuarenta samen met de fietskoeriers van dioxyde des gambettes. “Zelfs voor distributie van drank is er een alternatief voor de auto: fietskoeriers zijn snel en flexibel en hier willen wij zoveel mogelijk op inzetten”, besluit Seppe.
De naam Cuarenta verwijst naar een 5.000 km lange weg (parallel met het Andes-gebergte) die Seppe leerde kennen tijdens een trip in Argentinië.