Samen met twee mede-oprichters startte Mark Willems twee jaar geleden met t s j i n g. Zij ontwikkelden een app waarmee je op evenementen, en binnenkort ook in horecazaken, een drankje kunt bestellen. Gegevens van de app worden geanonimiseerd en kunnen heel interessant zijn voor bedrijven zoals Bacardi-Martini, Pepsico of AB Inbev.
Vorig jaar werd het product succesvol in de markt getest. “Ondertussen hebben we al heel wat tevreden en terugkerende klanten”, zegt Mark Willems, CEO en stichter van t s j i n g. “We werkten samen met VENUEZ, organisator van de belangrijkste barshow in de Benelux. Voor Night Shift hebben we ondertussen vier edities gedaan en doen we op 3 oktober de vijfde. Deze zomer waren we ook actief in het Q Beachhouse, in samenwerking met Base. Voor ons zijn zo’n events belangrijk omdat we daar een grote exposure aan onze app kunnen geven. Ondertussen is de app meer dan vijfduizend keer gedownloaded.”
“Ons businessmodel is voornamelijk gebaseerd op data. Wij aggregeren alle gegevens via de app. Denk aan profielen, het consumptiegedrag, tijd en locatie. Wij anonimiseren en analyseren al deze informatie. Wij stellen deze informatie en ongeziene markt intelligentie ter beschikking van merken, in rapportvorm of zelfs in real-time. Dat is heel waardevolle informatie voor de marketeers maar ook de consumenten zullen hier de vruchten van plukken. Zij kunnen immers profiteren van relevante én waardevolle aanbiedingen en geschenken.”
“Momenteel is het cashless betalen via de app eerder een hindernis”, zegt Willems. “In de horeca is cash nog steeds king en dus willen de meeste ondernemers het digitaal betalen niet echt stimuleren. Er komen ondertussen gelukkig meer en meer uitzonderingen. Aan de kant van de gebruikers zien we dat amper vijf procent een geactiveerde mobile payment oplossing op zijn toestel heeft staan. Daarom hebben we de mogelijkheid om digitaal te betalen momenteel nog op non-actief gezet voor België. Als je naar Groot-Brittannie of zelfs naar Nederland kijkt, dan zie je andere mogelijkheden. In Nederland heeft de helft van de mensen met een smartphone al een applicatie om mobiel te betalen. Binnen één of twee jaar zal dat ook bij ons het geval zijn. Als je dan onze app hebt, kun je niet alleen bestellen via t s j i n g, maar er meteen ook mee betalen. Voor de klant heeft dit het voordeel dat ie niet op de rekening moet wachten, voor de horecazaak wordt alles prepaid, niemand gaat nog lopen zonder te betalen en ze kunnen tot dertig procent kostenefficiënter werken.
“Wat ons uniek maakt is onze focus op markt intelligentie”, zegt Mark Willems. “De manier waarop wij gegevens verzamelen en er meteen relevante en waardevolle marketing activiteiten aan kunnen koppelen, maakt het bijvoorbeeld mogelijk dat merken nieuwe producten kunnen lanceren naar een bepaald segment van gebruikers. Zo kunnen bedrijven nagaan of hun marketingbudget goed is aangewend, of het product wordt geconsumeerd op het moment dat de producent voor ogen had en zo meer. Wij kunnen dat allemaal in kaart brengen zodat de return on investment van een marketingcampagne honderd procent meetbaar wordt.”
“We hebben een vertraagd revenue model”, zegt Willems. “Echt geld verdienen, kan pas als we een kritische massa bereikt hebben. We zijn nu op zoek naar extern kapitaal. We zoeken nog 300.000 euro. Binnenkort starten we een crowdfunding voor een deel van dat geld. Voor een ander deel willen we samenwerken met Business Angels.”
Nog tot 30 september 18 uur kun je t s j i n g ook naar de finale stemmen van de Bolero Crowdfunding Entrepreneurial Summit. “Een podiumplaats kan direct of indirect leiden tot financiering die onze groei aanzienlijk kan accelereren. We moeten dan wel binnen de eerste vijf eindigen”, zegt Willems.
Stemmen voor t s j i n g kan hier