Twee Belgische projecten worden dit jaar bekroond met een Europa Nostra Prijs, het hoogste eerbetoon van de Europese Unie voor cultureel erfgoed. Een ervan is de herbestemming van de leegstaande brouwerij De Hoorn in Leuven, in de categorie instandhouding. De prijs is een beloning voor de groep van Leuvense ondernemers die De Hoorn in vier jaar tijd uitbouwden tot het creatief centrum van Leuven.
De Hoorn in Leuven is de brouwerij waar het allereerste bier van Stella Artois werd gebrouwen. Het beschermd monument uit 1923 had meer dan twintig jaar leeggestaan, toen een groep Leuvense ondernemers het gebouw in 2007 kocht voor een herbestemming tot creatief centrum. Dat opende in 2012 zijn deuren.
“Dit initiatief heeft een grote bijdrage geleverd aan het behoud van een belangrijk stuk industrieel erfgoed in Leuven, dankzij een uiterst creatief gebruik van ruimtes binnen het goed bewaard historisch weefsel”, zegt de jury. “Met deze award prijzen we het baanbrekende werk dat geleverd werd in De Hoorn.”
Creative Minds De Hoorn geeft creatieve bedrijven een frisse en vruchtbare biotoop, veel meer dan een traditioneel bedrijvencentrum dat kan. Het project mikt op bedrijven uit verschillende sectoren: reclame, architectuur, urban design, communicatie en grafische vormgeving.
Momenteel wordt de kantoorruimte van ongeveer 2.000 vierkante meter ingenomen door het reclamebureau Boondoggle en het bureau voor urbanisme BUUR. Daarnaast omvat Creative Minds een incubator voor gaming en digital entertainment waarbij startups en meer gevestigde waarden mekaar kunnen versterken.
Er wordt op termijn een tweede fase (nieuwbouw) gepland, waarbij 4.000 vierkante meter nieuwe kantoorruimte beschikbaar wordt.