De hotels in Leuven leven vooral van zakentoeristen. Zes op tien klanten behoren tot die categorie. Dat blijkt uit het Hotelrapport 2014 voor de vijf Vlaamse kunststeden. Op het vlak van digitale aanwezigheid scoort de hoofdstad van Vlaams-Brabant maximaal. De twintig vergunde hotels zijn zonder uitzondering heel actief op sociale media.
Reservaties in hotels in Leuven gebeuren steeds meer via online travel agents, de zogenaamde OTA’s zoals Booking.com en Expedia. Dat blijkt uit het Hotelrapport Vlaamse Kunststeden 2014, een initiatief van de hotelassociaties in de vijf Vlaamse kunststeden Antwerpen, Brugge, Gent, Mechelen en Leuven. Het rapport werd opgesteld door onderzoekers van hogeschool Artesis Plantijn in Antwerpen, op basis van een bevraging onder hoteluitbaters. Het gaat om de tweede editie.
Dat steeds meer reservaties gebeuren via online kanalen, naast OTA’s ook de websites van de overkoepelende hotelketens, houdt allicht verband met de aanwezigheid van hotels op sociale media. In Leuven gaf honderd procent van de hotels aan op sociale media actief te zijn. Vooral Facebook en TripAdvisor zijn populair. In Leuven namen wel alleen ketenhotels deel aan de bevraging. Tot de redenen om er actief te zijn, behoren onder meer naambekendheid en het inschatten van de wensen van klanten via de reviews die verschijnen. Hoteluitbaters blijken daar ook vaak op te antwoorden.
De vijf steden kennen volgens het rapport een duidelijk verschillend profiel van hotelklanten. Leuven scoort vooral goed bij zakentoeristen. Met zestig procent vormen zij de grootste groep. Recreatief toerisme, zowel individueel als in groep, volgt op de tweede plaats. “Dit rapport levert erg bruikbare info op voor de hotelsector en de stadsbesturen. Toerisme is een van de sterkst groeiende sectoren”, zeggen de onderzoekers. “Ook Leuven wil recreatieve toeristen langer in de stad houden. Dat kan door de uitbouw van musea en culinaire activiteiten.”