Milieuvriendelijk, innovatief en geruisloos. Met die woorden kondigde AB Inbev twee jaar geleden haar proefproject met de e-truck in Leuven voor. Midden in de coronacrisis terwijl de horeca gesloten was. En toch blijkt het een succesvol project, want de brouwerij bestelt nu tien extra e-trucks die in Leuven, Gent, Brussel en Luik zullen leveren. “Dit zorgt voor een reductie van 150 ton CO2 op jaarbasis ofwel het equivalent van meer dan 83 personenvoertuigen met benzinemotor gedurende één jaar”, klinkt het.
“De vele voordelen van elektrische stadsbelevering hebben we vastgesteld in de praktijk na de tests in Leuven en Anderlecht”, zegt Philippe Seminck, Logistics Director BeNeLux en Frankrijk. “Er was geen uitstoot, minder lawaai en het was aangenaam rijden voor onze chauffeurs. Het is dus evident dat we opschalen.” Bovendien is de e-truck een belangrijke troef om goede chauffeurs te blijven aantrekken in een schaarse arbeidsmarkt.
AB InBev heeft een duidelijke strategie op het vlak van duurzame logistiek: onnodige kilometers zo veel mogelijk reduceren en inzetten op alternatieve brandstoffen en technologieën waar mogelijk. “We gaan resoluut voor nul in onze uitstoot. Als de omgeving waarin wij opereren groener wordt, hebben de natuurlijke ingrediënten voor ons bier daar baat bij.”
De aankoop van de e-trucks is overigens niet de enige ingreep die ze doen op het vlak van verduurzaming. Het centraal depot van België werd vanuit Strepy verplaatst naar een magazijn in Vilvoorde – centraler in België – om onnodige kilometers te vermijden. De verhuizing van het depot zorgt voor een CO2-reductie van 600 ton CO2 op jaarbasis door de centrale ligging in ons land. Bier dat bestemd is voor export gaat ook per boot van Brussel naar Antwerpen in plaats van met vrachtwagens.