Op het internet circuleren beelden van een dronken Roel Vanderstukken die op zoek is naar zijn auto in een ondergrondse garage. Het blijkt de start te zijn van een gezamenlijke campagne van de Leuvense brouwerij AB InBev, de stad Leuven, de KU Leuven en het UZ Leuven om bestuurders te wijzen op de gevaren van dronken rijden.
De campagne is een onderdeel van het proefproject Smart Drinking Leuven, waarmee de initiatiefnemers de onverantwoorde alcoholconsumptie in Leuven tegen eind 2020 met tien procent willen terugdringen. Het project werd medio september gelanceerd.
Roel Vanderstukken (40) uit het Hagelandse Glabbeek speelt in het filmpje als een volleerd acteur alsof hij stomdronken is. De beelden zijn expliciet gericht op bestuurders.
Smart Drinking Leuven wil ook alcoholconsumptie bij minderjarigen tegengaan, in het bijzonder het bingedrinken onder studenten. Daarbij drinken ze grote hoeveelheden alcohol op korte tijd.
Philippe Vandeuren, directeur legal and corporate affairs bij AB InBev, wijst erop dat het Leuvense initiatief kadert in het wereldwijd streven van de brouwerij naar zogenaamde smart drinking goals. “We lanceren momenteel proefprojecten op zes plaatsen in de wereld. Naast Leuven gaat het om steden in Mexico, Brazilië, de Verenigde Staten, China en Argentinië. Zowel lokale instanties als specialisten in alcoholconsumptie, gezondheid en verantwoord drinken worden daarbij betrokken. Op basis van de resultaten willen we dergelijke campagnes na 2020 uitrollen naar andere steden in de wereld.”