LEUVEN – Het Leuvense XenomatiX lanceert een nieuwe business unit, 6D Road Scanning-Services om zijn positie als innovator en facilitator van verkeersveiligheid en comfort te versterken.
Aangezien wegen verslijten kunnen wegbeheerders met 6D wegscanning het wegoppervlak effectief analyseren op scheuren, spoorvorming, kuilen of andere beschadigingen en zo bepalen of en wanneer onderhoud of reparatie nodig is.
Ogen op de weg
Met lidar-systemen (technologie waarbij computers de wereld kunnen visualiseren) verwerft en analyseert XenomatiX uiterst nauwkeurig en betrouwbaar data over de toestand van elk wegennet. De Road Scanning-sensor is bovenop een gewoon voertuig gemonteerd en digitaliseert het wegdek door de volgende soorten gegevens te verzamelen: 3D puntwolken, gegevens over de oppervlakte-reflectiviteit, camerabeelden en gedetailleerde GPS-gegevens. Deze metingen kunnen worden geleverd als onbewerkte gegevens of kunnen worden geanalyseerd door de wegenbouwkundigen van XenomatiX met behulp van generieke of aangepaste algoritmen.
Uitbreiding activiteiten
“De nieuwe 6D Road Scanning Services zijn een natuurlijke uitbreiding van de kernactiviteit van ons bedrijf”, zegt Filip Geuens, CEO van XenomatiX. ‘We helpen de wegeninfrastructuur te optimaliseren en de efficiëntie van het wegenonderhoud te verhogen om wegen en steden veiliger en comfortabeler te maken, in de meest efficiënte en betaalbare manier.”
XenomatiX
Dirk Van Dyck, professor aan de UA en de Leuvense ingenieur en ondernemer Johan Van den Bossche richtten in 2013 XenomatiX op. “Wij zijn geen spin-off, we hebben onze technologie niet uit de universiteit gehaald. Het was oorspronkelijk een denkoefening van twee techneuten”, luidt het. XenomatiX heeft momenteel medewerkers in België, Duitsland, De Verenigde Staten en China.