Raccoons 4 Foto: Raccoons

Leuvens techbedrijf Raccoons verovert de (technologie)wereld met slimme chatbots: “Wij gaan next level”

LEUVEN - Op zaterdag 11 juni worden de eerste Leuven Innovation Awards uitgereikt. Eén van de bedrijven die het evenement mee organiseert, is het Leuvense techbedrijf Raccoons. Ze ontwikkelen onder meer slimme chatbots met behulp van artificiële intelligentie. Die chatbots worden door bedrijven uit verschillende sectoren ingeschakeld om mensen verder te helpen met hun vragen en problemen.

We spreken anno 2016 wanneer Sam Hendrickx en Michiel Vandendriessche, twee studievrienden, vertrekkend vanuit hun interesse in AI (artificiële intelligentie, red.), Raccoons oprichten. “Het idee was om aan bedrijven te tonen wat artificiële intelligentie voor hen kan betekenen en samen met hen concrete projecten uit te werken”, vertelt medeoprichter Sam Hendrickx.

Artificiële intelligentie

“Wat ons zo speciaal maakt, is dat we heel vroeg gaan investeren in nieuwe technologie. Nu is artificiële intelligentie steeds meer een gevestigde waarde aan het worden in het technologielandschap, maar zes jaar geleden stond dat nog helemaal in zijn kinderschoenen. Door op korte tijd veel kennis te vergaren over die technologie, zijn we een beetje pioniers wat AI in België betreft en het is ook daarom dat we stelselmatig zijn kunnen doorgroeien naar het bedrijf dat we vandaag zijn.”

Vandaag telt Raccoons zo’n 60 medewerkers en hebben zij een divers klantenbestand uitgebouwd. “We staan kleine start-ups bij met onze dienstverlening maar we werken even goed samen met grote firma’s en organisaties zoals Acerta en CM tot zelfs onderwijsinstellingen zoals de Odyssee hogeschool”, zegt Hendrickx.

 

“De rode draad bij onze producten is innovatie, we proberen de werking van een bedrijf op een toekomstgerichte manier te vergemakkelijken. Zo hebben we met behulp van AI slimme chatbots ontwikkeld. Dat zijn robots waarmee mensen kunnen chatten wanneer ze snel willen geholpen worden met een bepaald probleem. Wij willen verder gaan dan de standaard antwoorden die de meeste chatbots vandaag kunnen geven op veelgestelde vragen”, licht hij toe.

“Bij veel mensen laten de ietwat verouderde systemen, waar veel bedrijven momenteel nog mee werken, een wrange nasmaak achter . Het komt er vaak op neer dat ze je uiteindelijk, na veel vijven en zessen, toch niet kunnen verder helpen, gewoonweg omdat ze niet verder kunnen gaan dan een handvol voorgeprogrammeerde vragen en de daarbij horende antwoorden”, klinkt het.

 

Volwaardige assistenten

“Onze chatbots zijn volwaardige assistenten, die een uitgebreide conversatie kunnen houden en efficiënt kunnen zoeken naar duidelijk geformuleerde, maar vooral ook persoonlijkere antwoorden op specifieke vragen”, gaat Hendrickx verder. “Ze kunnen je op een heel eenvoudige manier helpen om een terugbetaling of iets dergelijks te regelen, zonder dat je daarvoor ontelbaar veel mails moet sturen of telefoontjes plegen.”

De chatbots van Raccoons doen meer dan enkel een oplossing bieden voor een probleem, ze gaan gericht op zoek naar dingen die stroef verlopen. “Wanneer mensen op een website van een bedrijf niet meteen kunnen vinden wat ze zoeken, dan analyseert onze chatbot het surfgedrag van onze klant op die website, om vervolgens te detecteren waar ze telkens op vastlopen”, legt Hendrickx uit.

“Op die manier kunnen de bots een probleem definiëren. En daarop kan de chatbot als het ware ter hulp schieten om heel gericht het euvel bij de lurven te grijpen zonder dat je nog uit eigen beweging moet aangeven wat je vraag nu eigenlijk is. Het is de chatbot die het initiatief neemt en niet omgekeerd. Dat is echt next level.”

Persoonlijke gegevens beheren

Een andere piste waar Raccoons zich op toelegt is het principe van Solid-technologie, een manier om internetgebruikers terug controle te geven over hun eigen data. Het is een initiatief is onder meer bedacht door Tim Berners-Lee, een van de grondleggers van het wereldwijde web, zo’n dertig jaar geleden.

“Het is momenteel zo dat bigtechbedrijven zoals Facebook en Twitter een heleboel van onze persoonlijke data bezitten en deze doorverkopen. Daar willen wij met solid tegenin gaan. Solid zorgt ervoor dat je je persoonlijke gegevens kan bewaren in een soort digitale kluis waarin je al je belangrijkste informatie instopt. Op die manier kan je zelf kiezen welke data je achterlaat en welke bedrijven of websites toegang krijgen tot die informatie”, legt Sam Hendrickx uit.

“Daarenboven kan je op elk moment beslissen om die gegevens terug te halen. Het biedt de gebruikers de mogelijkheid om hun gegevens en privacy te beschermen en wordt er vermeden dat techreuzen gigantische hoeveelheden data verzamelen.”

“Deze technologie gaat op wereldschaal een enorme impact hebben op onze toekomst maar alleen is het gegeven nog totaal niet ingeburgerd. En met Raccoons proberen wij dat idee, dat nu nog vrij prematuur is, mee op de kaart te zetten”, aldus Sam Hendrickx.