LEUVEN – De Leuvense start-up Adshot heeft 320.000 euro opgehaald voor de ontwikkelingen van haar marketing en sponsoring platform, dat merken via influencers binnenloodst in de miljardenbusiness van de gaming-industrie. Adshot is onderdeel van Start it@KBC en het imec.istart programma.
Gaming is hot. Stak e-gaming de muziekindustrie al vlotjes voorbij, dan moet nu ook de filmindustrie eraan geloven. Vorig jaar was het e-gamen en al wat erbij komt kijken wereldwijd al goed voor 138 miljard euro omzet. Gaming video’s op YouTube en Twitch zijn populairder dan Netflix en HBO samen. Gamers verdienen massa’s geld met hun live-optredens tijdens gaming conventies.
Platform
Heel wat grote merken hebben die evolutie ook gezien en willen hun producten en/of diensten via influencers tot bij hun doelpubliek, het gamende volkje en de kijkers, krijgen. Daarvoor kunnen ze een beroep doen op het marketing en sponsoring platform van de Leuvense start-up Adshot. Om het platform verder te ontwikkelen investeren Steven Van Belleghem (Nexxworks), Pieter Janssens (Intracto), Reinhart De Lille (RL Inventive) en imec.istart samen 320.000 euro in Adshot. “Gaming is echt ontploft de laatste jaren”, zegt investeerder Steven Van Belleghem. “Het aantal gamers en het aantal kijkers boomen, maar de marketing errond is blijven stilstaan. Vooral merken die zich richten op millennials kunnen het zich echt niet meer permitteren om de gaming industrie links te laten liggen. Hun doelpubliek kijkt geen tv meer en gaat niet meer naar de film, het kijkt online naar live games. Of het is ze zelf aan het spelen.”
Pizza Hut
Om de link tussen gaming influencers en merken te faciliteren wil Adshot volop inzetten op de intelligente matchmaker en sponsoring software (op basis van AI). “Van het vinden van de juiste influencers over het managen van de marketingcampagne tot de betaling: alles verloopt via hetzelfde platform. Onder andere Pizza Hut bereikt op die manier al een jong, totaal nieuw publiek. Maar ook non-profitorganisaties kunnen via het Adshot-platform eenvoudig gamers inschakelen voor campagnes voor een goed doel”, zegt co-founder Axel Gekiere.