LEUVEN/BRUSSEL/KNOKKE – Ingenieur-en ontwerpbureau Comate, grafisch bureau Uncompressed en innovatie-en strategiebedrijf Untaylored, allemaal uit Leuven, hebben een aanzienlijke bijdrage geleverd tot de creatie van CUPPLE, de kleinste machine ooit voor het bereiden van vers ijs bij je thuis.
De nieuwste innovatie in de wereld van het roomijs komt uit Leuven. De bedrijven Comate, Untaylored en Uncompressed gingen een samenwerking aan met CUPPLE – een spin-off van het bekende Belgische ijsjeslabel Australian Homemade Ice Cream – en ontwikkelden de kleinste verse ijssalon ooit: die op je aanrecht. Het project haalde op crowdfundingplatform Kickstarter meer dan 100% van het beoogde bedrag, en dat in slechts één dag, met bestellingen van over de hele wereld. Met nog 9 dagen te gaan haalde het project ruim 73.000 euro op, bijna het dubbele van het beoogde doel van 40.000 euro.
Australian Homemade Ice Cream
Delphine Van Isacker, oprichter van CUPPLE, groeide op met een ambachtelijke ijsmaker als vader, Frederik Van Isacker. “Het was alsof ik opgroeide in Sjakie’s chocoladefabriek”, zegt Delphine. “Mijn vader liet me de smaak ontdekken van pure producten die tot vers ijs zijn gedraaid. ” Delphines vader Frederik opende in de loop der jaren 46 artisanale ijssalons onder de naam Australian Homemade Ice Cream, de meeste in België. Maar Delphine en Frederik geloofden dat er een kans was, een markt die ze nog niet bedienden: de mensen die vanuit het comfort van hun huis vers gedraaid ijs wilden. Aan Cupple is in totaal 5 jaar gewerkt, vanaf het idee tot het finale apparaat.
Co-creatie
Samen met haar vader werkt Delphine al jaren om hun familie-erfgoed van ijsvakmanschap bij mensen thuis te brengen door de kleinste verse ijssalon ooit te creëren: degene die je op het aanrecht kunt plaatsen. Voor de creatie van die machine deden ze een beroep op de expertise van de drie Leuvense bedrijven. Terwijl de ingenieurs en ontwerpers van Comate zich concentreerden op de technische uitdagingen, het ontwerp en de ontwikkeling van de ijsmachine voor CUPPLE, vertaalde Uncompressed de visie, missie en waarden naar een visueel merk dat de eindgebruikers zou overtuigen van de kwaliteit van het bedrijf. Untaylored heeft in de beginfase gewerkt aan het leggen van de basis van de business case achter CUPPLE. Buffl, een bedrijf in Mechelen, valideerde de ideeën bij de doelgroep. Het resultaat is een verhandelbaar product dat verkoopt omdat het aansluit bij de gebruikersbehoefte.
Gebruikersbehoefte
“Het is belangrijk om de juiste keuzes te maken voor het product. Wij hebben ruime ervaring met het ontwikkelen van hightech verhandelbare producten die aansluiten bij de gebruikersbehoefte. Onze expertise, gecombineerd met de inzichten en kennis van Untaylored, Buffl en Uncompressed, brachten de business van CUPPLE naar een heel volgend niveau ”, zegt Sander Van den dries, co-directeur van Comate.
Zakelijke ontwerptechnieken
“Door onze zakelijke ontwerptechnieken waren we in staat om het verhaal van de klassieke ijssalon te vertalen naar een strategie gebaseerd op hoogtechnologische innovatie, sterke marketing en het familie-erfgoed van Delphine en Frederik”, zegt Roald van Untaylored. “Door nauw samen te werken met de ervaren experts van Comate en de creatievelingen van Uncompressed, konden we ons perfect afstemmen en CUPPLE ondersteunen bij het opbouwen van een sterk bedrijf.”