Leuven wil zich in de toekomst meer en duidelijker profileren als winkelstad. Daarvoor roept het shoppiness in het leven: shoppen in happiness. Leuven is in een gevecht met Hasselt gewikkeld voor de derde plaats op de ranking van populaire Vlaamse winkelsteden. Elke zaterdag van september moet telkens een ander winkelgebied in de binnenstad nieuwe klanten lokken.
Shoppen maakt alleen naïeve zielen gelukkig maar met shoppiness heeft het stadsbestuur van Leuven andere bedoelingen. Het initiatief moet uitgroeien tot een ware promotiecampagne voor de stedelijke handel. September is shopmaand in de Diestsestraat (5/9), de Brusselse-, Mechelse- en Parijsstraat (12/9), de Bondgenotenlaan (19/9) en de Tiensestraat (26/9). De verschillende handelswijken wedijveren met elkaar om het fraaiste en meest originele aanbod.
Met 282.000 consumenten staat Leuven op de derde plaats van Vlaamse winkelsteden. Alleen Antwerpen en Gent doen beter. Hasselt zit Leuven op de hielen. Bijna zeventig procent van de shoppers in Leuven woont op minder dan twintig minuten van de stad. Met de campagne wil Leuven nieuwe klanten lokken in een straal van vijftig kilometer. Die moeten komen uit Waals-Brabant, Limburg, de Kempen en het Pajottenland.
Enkele evoluties geven Leuven alvast het voordeel van de twijfel. Stadscentra worden populairder, ten nadele van baanwinkels. De Vlaamse centrumsteden worden beloond voor hun inspanningen. Investeringen in infrastructuur, citymarketing en centrummanagement werpen vruchten af. Grensoverschrijdend winkelen neemt toe in populariteit. Maar steden waarvoor mensen zich verplaatsen, moeten wel meer te bieden dan alleen maar winkels.
Daarnaast zijn er ook bedreigingen. Zoals de vergrijzing. Met de leeftijd daalt de zin om te winkelen zienderogen. Ook al hebben senioren meer tijd (en vaak ook geld), ze verkiezen andere activiteiten. Op (korte) termijn zal ook e-commerce het landschap veranderen. In recent onderzoek geeft de helft van de shoppers aan daardoor het winkelgedrag allicht te zullen wijzigen.