In de categorie ‘Bedrijven met max. 49 medewerkers’ gaat de trofee naar Twipe Mobile Solutions. De technologiespeler uit Heverlee haalde het van voedingsproducent Belkorn uit Diest en XenomatiX uit Leuven. Lang voor de biotrend doorbrak, bracht Belkorn al biobaby- en kinderkoeken op de markt. XenomatiX is specialist in het gepatenteerde lasersysteem Multibeam-LiDAR dat onder meer zijn afzet vindt in rijhulpsystemen en zelfrijdende voertuigen.
In de categorie ‘Bedrijven met 50 of meer medewerkers’ pakt Kipco-Damaco uit Oostrozebeke de award mee naar huis. De producent van kippenseparatorvlees en verwerker van reststromen liet Bogaerts Greenhouse Logistics uit Hoogstraten en Lambo Laboratoria uit Wijnegem achter zich. Bij Bogaerts Greenhouse Logistics draait alles rond automatisatie van manuele handelingen in de glastuinbouw. Lambo Laboratoria is de enige producent van zachte gelatinecapsules in ons land.
Twipe Mobile Solutions
“De komende jaren willen we een tech scale-up uitbouwen die in de Champions League van de nieuwsindustrie speelt”, zegt Danny Lein, CEO Twipe Mobile Solutions. Ontstaan als innovatiepoot van mediagroep Corelio bedient deze techspeler uit Heverlee vandaag ruim 80 krantentitels in 13 verschillende landen met zijn software. Met de softwaretoepassing van Twipe Mobile Solutions leest u de digitale krant op een gebruiksvriendelijke manier, zowel via webbrowsers als mobiele apps. Verder laat de technologie toe om leesgedrag te monitoren.
Onder meer Le Monde, The Telegraph en The Daily Mail staan op de referentielijst van Twipe Mobile Solutions. Samen met The Times ontwikkelden ze dan weer JAMES, een digitale butler die via artificiële intelligentie gepersonaliseerde leeslijsten samenstelt voor abonnees. Het techbedrijf streek er een stevige innovatiesubsidie voor op van Google. Bovendien opende JAMES de deur naar onder meer de Scandinavische landen.
Naast Scandinavië is het bedrijf vandaag actief in onze buurlanden, Italië, het VK en in de VS, samen goed voor een aandeel van 92% in de omzet. Naast softwareontwikkelaar positioneert Twipe Mobile Solutions zich als thought leader binnen zijn niche, onder meer door deel te nemen aan wetenschappelijke onderzoekstrajecten. De inzichten hieruit deelt het via publicaties, gespecialiseerde congressen en zijn eigen blog. Naast verdere groei in de VS en het VK wil Twipe Mobile Solutions de komende jaren ook dieper binnendringen in het Duitse medialandschap.
“Op tien jaar tijd slaagde Twipe Mobile Solutions erin om kind aan huis te worden bij de grote internationale nieuwsmerken. Verder overtuigde de Vlaams-Brabantse techspeler de jury met zijn innovatieve spirit én zijn vastberadenheid om ook een volwaardige kennispartner te worden van zijn klanten die een digitale transformatie doormaken”, zeggen voorzitters van de eindjury Joy Donné (CEO, FIT) en Sonja Willems (voorzitter raad van bestuur, FIT).
Kipco-Damaco
“Ons motto is ‘durven, doen en doorgaan’”, klinkt het bij Iris Vandaele, mede-eigenares en commercial & marketing director Kipco-Damaco. Deze wereldspeler uit het West-Vlaamse Oostrozebeke produceert kippenseparatorvlees voor verdere verwerking tot onder meer kookworst en diverse frituursnacks. Daarnaast verhandelt het diepvriesgroenten, -vlees, -vis en -frieten voor de retail en het foodservicessegment.
Tot slot recupereert Kipco-Damaco nevenstromen van de pluimvee-industrie. Via gepatenteerde productieprocessen haalt het bijvoorbeeld de proteïnes uit veren om te gebruiken als componenten voor dierenvoeder, de aquacultuur en een innovatieve biostimulant voor de akkerbouw.
83% van de omzet komt uit export, waarvan een aanzienlijk deel uit niet-EU-markten. De lokale marktkennis vanuit de verkoopkantoren en zijn gespecialiseerde knowhow zet Kipco-Damaco ook in om de processen van de klant tegen het licht te houden. Hoe kan hij zijn verwerkingsproces optimaliseren, of kostenefficiënt transport organiseren?
Jaar na jaar verlegt Kipco-Damaco zijn grenzen. Zo kan de producent vandaag bogen op een netwerk van vier productiesites en elf vestigingen in onder meer Brazilië, de Filipijnen en Vietnam. De komende jaren wil het bedrijf zijn afzet verder ontwikkelen in Afrika en Latijns-Amerika.
“De jury loofde Kipco-Damaco voor de ambitieuze en tegelijk planmatige uitbouw van zijn exportstrategie. Zo kon de West-Vlaamse producent zich ontwikkelen tot een echte wereldspeler in zijn branche. Verder sprong in het oog dat het bedrijf zich met zijn activiteiten inschrijft in de circulaire economie”, aldus de voorzitters van de eindjury Joy Donné (CEO, FIT) en Sonja Willems (voorzitter raad van bestuur, FIT).