leegstand

Leegstand in Leuvense winkelstraten blijft dalen: “Ons actieplan loont”

LEUVEN - Het aantal nieuwe winkels en horecazaken dat in Leuven de deuren opent, is de jongste maanden enorm groot. Een goed teken volgens schepen van Handel Johan Geleyns (CD&V), die een bevestiging ziet van de dalende leegstandcijfers. “Een jaar na de start van ons actieplan kunnen we spreken van een succes”, zegt hij.

Je kan ze niet meer op één hand tellen, de nieuwe winkels die de voorbije weken de deuren openden in Leuven. In de coronacrisis ging het aantal leegstaande panden vooral in de Bondgenotenlaan en de Diestsestraat fors omhoog. Eind 2021 bleek al dat de leegstand licht gedaald was. Nog eens zes maanden later is de kentering volgens de stad echt duidelijk.

De hoeveelheid nieuwe zaken is dan ook opvallend. Zo zijn er winkels die al een vestiging in Leuven hadden, maar een extra filiaal openen of naar een groter pand trekken zoals C&A, Wear, Juttu, Les Soeurs, Queens, en Bellerose. Door de verhuisbeweging naar grotere panden komen de kleinere panden dan weer vrij voor ketens of starters. Daarbij valt ook op dat pop-ups zoals De Plantrekkers, Juttu en Villa Popcorn vaak doorgroeien tot blijvende winkels. Verschillende winkeliers zijn ook hun bestaande winkel aan het opfrissen, wat ook een teken is dat de zaken weer goed gaan.

Mooie spelers

“We merken dat onze retailmanager geregeld vragen krijgt van ketens naar opportuniteiten in Leuven”, zegt Geleyns. “Ik verkoop nooit het vel van de beer voordat hij geschoten is, maar durf me wel sterk maken dat we dit jaar nog enkele mooie spelers in onze stad zullen verwelkomen.”

En ook op het vlak van de horeca gaat het goed. Daar wordt al eens geklaagd dat er veel fastfood naar Leuven komt, een klacht die schepen Geleyns niet ontkent. “Maar het gaat ook om zaken waar gezonde maaltijden centraal staan zoals bij Oats Day Long of de vele nieuwe broodjeszaken zoals Stuffed!, Black & White. Daarnaast bloeit ook de fast casual waarbij een restaurantervaring gekoppeld wordt aan een gespecialiseerd product, goede prijzen en een hippe look. Vooral de Tiensestraat springt hierbij in het oog met nieuwe zaken als Barouche of Woké”, aldus Geleyns.

Kort op de bal

De schepen ziet in de vele openingen het effect van het actieplan rond leegstand, dat in 2021 werd gelanceerd. De stad wierf een retailmanager aan en zorgde voor flankerende initiatieven met toelages, workshops en de gratis shuttle om handel en horeca te ondersteunen. “We spelen kort op de bal om alle nieuwe handelszaken en vrijgekomen panden goed op te volgen. Dat zorgt ervoor dat we nog beter kunnen inspelen op alle opportuniteiten en de laatste trends.” Exacte cijfers zijn er nog niet, die worden gewoonlijk pas op het einde van het jaar gegeven. Maar een telling in de Bondgenotenlaan of de Diestsestraat is alvast positief.

“We merken dat onze inzet mensen ook echt naar Leuven lokt voor een uitstapje. We zijn enorm blij dat onze stad zo in trek is bij inwoners, bezoekers en toeristen. Om onze troeven en eigenheid nog meer in de verf te zetten, lanceren we dit najaar nog een grootschalige campagne, zodat nog meer mensen de diversiteit en kwaliteit aan handel en horeca in Leuven ontdekken”, besluit schepen Geleyns.