Eerder dit jaar rolde Colruyt in zijn winkel in thuisstad Halle reeds een innovatief kassasysteem uit waarbij een camera de producten meteen herkent en de kassamedewerker niet alles meer hoeft te scannen. Om het winkelen nog meer aan efficiëntie te laten winnen, komen daar nu nog een aantal nieuwe technologieën bij die opnieuw in de winkel in Halle worden uitgetest.
“Zo hebben we in Halle druktemeters geïnstalleerd aan de ingang van de winkel en in de kassazone”, vertelt Viriginie Vandenperre, hoofd van de sales services bij Colruyt. “Zo’n druktemeter telt hoeveel klanten er binnenkomen, volledig anoniem. Hierdoor kunnen we de drukte in de winkel beter inschatten en de planning van onze medewerkers hierop afstemmen. Ook aan de kassa’s meten we de drukte zodat er steeds voldoende kassa’s open zijn. Niemand wacht graag lang aan een kassa. We hopen op die manier de wachttijden te kunnen inkorten.”
Daarnaast test Colruyt ook een innovatieve technologie die er voor moet zorgen dat de winkelrekken steeds optimaal gevuld zijn. “De rekken worden permanent gescand. Hierbij worden de verkoopcijfers gekoppeld aan de stockcijfers zodat medewerkers gemakkelijk kunnen zien welke rekken met prioriteit moeten aangevuld worden. Zo komen klanten niet voor een leeg rek te staan”, zegt Virginie Vandenperre. “Via een scanner met artificiële intelligentie zoeken we ook de beste plek voor een product in de winkel. Dat moet winkelen leuker maken.”
Zelf ontwikkeld
Opmerkelijk is dat deze nieuwe technologieën in eigen huis werden ontwikkeld door het team van Colruyt Smart Technics. Maar het meest tot de verbeelding spreken de tests met kuisrobots die zelf in de winkel rondrijden in Halle. Die robots maken buiten de winkeluren de vloer schoon. “Ook hiervan plukken onze klanten de vruchten”, zegt Virginie Vandenperre. “Onze winkelmedewerkers hoeven zich zelf zo niet meer bezig te houden met poetsen zodat ze zich met andere taken kunnen bezighouden.”
“Het testproject loopt nog even door in de winkel in Halle. De eerste resultaten zijn alvast veelbelovend, al blijft testen op lange termijn nodig om de grootte van efficiëntiewinsten echt in kaart te kunnen brengen”, zegt Virginie Vandenperre. “Als de testen in Halle positief evolueren, gaan we over tot de uitrol naar meerdere winkels.”