Monizze zit de veel grotere concurrenten Sodexo en Edenred op de hielen. De uitgever van elektronische maaltijdcheques uit Sint-Pieters-Woluwe doet dat met amper 21 mensen op de loonlijst. Door de overname van de technologie en de handelsovereenkomsten van European Payment Solutions kan Monizze nieuwe producten uitbrengen. Eind dit jaar pakt het al uit met cadeaucheques.
E-maaltijdcheque-uitgever Monizze lanceerde twee maanden geleden elektronische ecocheques voor doe-het-zelfzaken en bouwfirma’s. Die kunnen op dezelfde kaart opgeladen worden als de maaltijdcheques. “Onze kaart wordt dus een multiproduct”, zegt het bedrijf dat een uitstekend 2015 achter de rug heeft. Het bedrag aan uitgegeven cheques steeg van 85 tot 136 miljoen euro. Het aantal klanten van 4.400 naar meer dan 10.000.
De klanten zijn de personeelsdiensten van bedrijven, die over de uitgifte van maaltijdcheques beslissen. Daarnaast zijn er de handelaars die de maaltijdcheques aanvaarden. Met 200.000 gebruikers verwierf Monizze een marktaandeel van tien procent tegenover de veel grotere concurrenten Sodexo en Edenred. België telt 1,9 tot 2 miljoen gebruikers van maaltijdcheques.
Ondanks de groei wist Monizze de kosten onder controle te houden. “Er staan maar 21 werknemers op de loonlijst, met extra hulp van een callcenter als het nodig is. In totaal zijn 30 tot 35 mensen bezig met Monizze”, zegt Jean-Louis Van Houwe, stichter-voorzitter van Monizze.
De volgende stap is de verkoop van extra diensten. “Via ons kunnen horeca en handelaars 200.000 gebruikers aanspreken”, zegt ceo Frédéric Poyer. Werkgevers kunnen via Monizze aanbiedingen doorgeven aan hun werknemers. Zelf heeft het een commissie van een tot twee procent op de cheques die het verwerkt, afhankelijk van het volume.