De Belgische kledingketen LolaLiza, met hoofdzetel in Brussel en vestigingen in onder andere Leuven en Diest, maakte zopas bekend dat het 2017 afgesloten heeft met een bedrijfsverlies van 3,2 miljoen euro.
LolaLiza is in handen van de broers Jacques en Henri Appelstein. Het Belgische familiebedrijf is al de tweede keten op korte tijd die verliezen aankondigt. Onlangs schreef ook JBC met rode inkt. De sector heeft het moeilijk om te concurreren met e-commerce en goedkopere ketens.
Uitbreiden
LolaLiza spiegelt zijn prijszetting aan goedkope buitenlandse ketens als H&M en Zara, maar zegt dat ze niet zo laag wil gaan als bijvoorbeeld prijskraker Primark. Voorts wil de keten ook uitbreiden om kosten te besparen dankzij schaalvoordelen. Het bedrijf begon enkele jaren terug met het openen van winkels in Nederland en Frankrijk. LolaLiza paste inmiddels ook haar aankoopdienst aan om sneller te kunnen reageren op nieuwe trends.
E-commerce
Een van de grootste prioriteiten voor de modeketen is het inzetten op e-commerce. Momenteel verkoopt de keten slechts 5 procent van haar kleding online, toch is dit een verdubbeling in vergelijking met vorig jaar. De keten wil ook haar fysieke winkelpark inkrimpen en zal verlieslatende winkels sluiten, tegelijk wil de keten komend jaar drie nieuwe vestigingen openen. Waar die zullen komen, is nog niet bekendgemaakt.