Bank-verzekeraar KBC lanceert een nieuwe dienst waarbij de klant een beroep kan doen op huishoudelijke hulp. Het dienstenchequebedrijf Puuur en Landelijke Thuiszorg, beide met hoofdzetel in Wijgmaal (Leuven), staan in voor die diensten. De betaling gebeurt via het omstreden tak23-product, een beleggingsverzekering.
Happy@Home start in eerste instantie als proefproject in dertig Vlaamse gemeenten, verspreid over twee regio’s in Vlaams-Brabant en Limburg. Puuur en Landelijke Thuiszorg zullen onder de vleugels van organisatie ONS bij de klant poetshulp, tuinhulp, klusjesdiensten of hulp bij woningaanpassingen leveren. Medio 2017 moet de rest van Vlaanderen volgen en in Wallonië is de Waalse zusterbank CBC nog op zoek naar een partner om in 2017 van start te kunnen gaan.
Maar om de diensten te financieren moet de klant dus een tak23 aanschaffen bij de bank. Zo’n beleggingsverzekering is niet geheel zonder risico, want je belegt in een beleggingsfonds en dus ook op de beurs. Ook biedt een tak23 geen rendementsgarantie en geen kapitaalbescherming.
KBC had eerder al ervaring met tak23’s waaruit verzekeringspremies konden betaald worden. Vanuit die logica en omdat de beleggingsverzekering iets meer opbrengt dan een spaarboekje en je er gemakkelijk geld kan uithalen, werd voor de tak23 geopteerd. Niets sluit uit dat in de toekomst voor een ander soort fonds of product geopteerd wordt.
In de toekomst willen de partners ook andere diensten zoals kinderopvang, oppas bij zieke kinderen of persoonlijke assistentie bij ouderen en zorgbehoevenden aanbieden. De app om de diensten te bekijken en bestellen komt van het Limburgse bedrijf Cubigo.