BRUSSEL – Juwelenatelier TETRA wil gedetailleerde ontwerpen met abstracte technische vormen creëren voor het grote publiek. Achter TETRA zit het Belgisch-Franse koppel Maïté De Jaegher en Adrien Chassaing. Met crowdfunding hopen ze de eerste collectie te kunnen realiseren. Binnen een tiental jaar hoopt het duo op een internationale doorbraak.
Aan ervaring ontbreekt het niet in het kersverse merk TETRA. Adrian Chassaing studeerde aan het STRATE, een hoog aangeschreven designschool in Parijs. Vervolgens ontwierp hij juwelen in New York. In 2016 startte hij ook zijn eerst bedrijf, de online 3D-design studio Volumatik, waarmee hij zowel particuliere als B2B-projecten uitvoert. Chassaing neemt de designs van de halskettingen, armbanden en oorringen voor zijn rekening. Deze stukken zullen verkrijgbaar zijn in verschillende afwerkingen, waaronder zilver, zwart rhodium en een gouden afwerkingslaag.
Sales en marketing
Compagnon Maité De Jaegher neemt de sales en marketing voor haar rekening. “Momenteel zijn we volop bezig met het op de kaart zetten van TETRA”, aldus De Jaegher. “Door een webshop uit te bouwen en een aanwezigheid in concept stores willen we onze doelgroep maximaal bereiken. Wij zijn heel trots op het feit dat wij een Belgisch merk zijn. Via onze online kanalen willen we ook de Europese markt bewerken om daarna stilaan ook op Europees vlak met onze juwelen in de winkels te liggen. Ons ultieme doel? Binnen een 10-tal jaar op internationaal vlak onze collecties verkopen. Wie weet wel met onze eigen TETRA-winkels.”
Grafisch denkwerk
Bij TETRA hoort het technisch design van de juwelen samen met de elegantie. “In elk ontwerp zitten uren grafisch denkwerk gecombineerd met fijn detailwerk zodat we bij elk stuk tot het perfecte ontwerp komen,” zegt De Jaegher. Elke collectie start met het verzamelen van inspiratie die komt van onder andere technische materies, geometrische designs en industriële materialen. “Daarna werken we bepaalde vormen stap voor stap uit met behulp van grafische programma’s en 3D-modellering tot we tot een heel verfijnd, gedetailleerd en complex stuk komen”, aldus nog Maité.
Beloning in ruil voor steun
Ondernemen kost geld. Om centen in het laadje te brengen startte het duo onlangs een crowdfunding via HelloCrowd en Ulule. TETRA zoekt geld om de eerste collectie te kunnen produceren en voor het ontwerpen van een kwalitatieve designverpakking. Tegenover bijdragen van het publiek zet TETRA beloningen; op de crowdfundingpagina van TETRA kan je als early bird bijvoorbeeld een armband of een paar oorringen met grote kortingen op de kop tikken in ruil voor je bijdrage. Na iets meer dan een week online haalde TETRA al meer dan 2.900 euro op, dat is meer dan de helft van de vooropgestelde 5.000 euro.