1

Jongeren gaan overstag in “koop lokaal” verhaal

LONDERZEEL - Uit een representatief onderzoek van iVox in opdracht van het Londerzeelse Sipwell, marktleider in waterkoelers, blijkt dat we omwille van verschillende redenen een pak meer lokaal kopen. Opvallend is dat vooral jongeren tijdens de gezondheidscrisis de klik hebben gemaakt en bewust lokaal gingen kopen.

Het onderzoek polste bij een representatief staal van 1.000 Belgen naar de redenen waarom ze lokaal kopen.

  • Lokale economie steunen: Iets meer dan de helft van de respondenten (50,2%) wil door bij de lokale handelaars te kopen de lokale economie steunen.
  • Duurzaamheid: ongeveer een vijfde (20,4%) koopt lokaal omdat ze vinden dat dit meer duurzaam is. Bij jongeren tot 34 jaar ligt dit percentage opmerkelijk hoger. Zo’n 27% van deze leeftijdscategorie is ervan overtuigd dat lokaal kopen minder transport vraagt en dat ze hierdoor hun ecologische voetafdruk verkleinen.
  • Kwaliteit en authenticiteit: lokale productie is meestal kleinschaliger waardoor 14% van de respondenten meer overtuigd is van de kwaliteit van de goederen dan bij massaproductie.
  • Eerlijke prijs: Een even grote groep (14%) koopt bewust lokaal omdat de producent van het product dan een eerlijke prijs krijgt.

Het onderzoek keek ook naar de verschillende gedragspatronen bij de verschillende leeftijdscategorieën. 55-plussers waren voor de pandemie-uitbraak al trouwe klanten van de lokale handelaars (48,1%) terwijl het vooral de jongeren zijn (21,2%) die tijdens de pandemie de klik hebben gemaakt en bewust lokaal gingen kopen. Verder houden vrouwen iets meer rekening met het lokale label van de aankopen dan mannen. Dat was al zo voor de pandemie (43,6 t.o.v. 40%) en ook tijdens de pandemie begonnen vrouwen (18%) meer bewust lokaal te kopen dan mannen (14,8%).

Vlamingen en Walen

Er is tevens een verschil tussen de aankopen boven en onder de taalgrens. Franstalige Belgen blijken zowel voor de coronacrisis (44,2%) als tijdens de pandemie (17,7%) sneller geneigd om naar lokale producten te grijpen dan de Vlamingen (respectievelijk 40% voor en 15% tijdens de pandemie). In hun keuze geven proportioneel iets meer Vlamingen (52,5%) aan het te doen om de lokale handelaars te steunen, terwijl er bij de Franstaligen een iets grotere groep is (17,3%) die bewust lokaal kopen om de (voedsel)keten te verkorten en de producent een eerlijke prijs te gunnen.

Buitenlandse webshops

Door het verplichte thuiswerk en de lockdownmaatregelen is het online shoppen exponentieel gestegen. Daarbij kijken de respondenten ook nog naar buitenlandse shops voor hun online aankopen. Als voornaamste reden geven ze het groter aanbod op (23,2%). Voor een quasi even grote groep (22,8%) is het goedkoper prijskaartje de reden, terwijl slechts 13,8% aangeeft dat ze het enkel voor hun gemak doen. Een vierde (24%) van de respondenten vertelt dat ze nooit bij buitenlandse online platformen shoppen. Bij Franstaligen is dat zelfs 38%.

Nadenken over consumptiepatroon

“De gezondheidscrisis heeft de gemiddelde Belg doen nadenken over zijn consumptiepatroon. Hij beseft dat het enerzijds nodig is om de lokale economie te steunen en weet ondertussen dat shoppen bij lokale handelaars ook heel gebruiksvriendelijk is. Zelfs bestellingen kunnen ze vandaag de dag even snel leveren als grote buitenlandse online shops”, vertelt Peter Henderickx, General Manager bij SipWell. “Maar de consument denkt ook na over het duurzaamheidsaspect. Een appel of tomaat van bij een lokale boer smaakt even goed als of beter dan eentje uit Zuiderse landen. En een vrachtwagen vol waterflessen uit ons land of eentje die uit Italië komt, maakt ook een verschil op vlak van ecologie. Allemaal waarden waar wij als lokale waterfabrikant SipWell ook volop op inzetten.”

Het onderzoek werd midden februari van dit jaar uitgevoerd bij een representatief staal van 1.000 Belgen.