Jonge ondernemers plukken vruchten van startups in food

mijnleuvenJongeren uit Leuven plukken in de zomermaanden de eerste, voorzichtige vruchten van hun eerste stappen in de ondernemerswereld. Ze tonen de verwezenlijkingen van vier startups aan het publiek tijdens enkele evenementen. Met food als rode draad.

Het jongerenlabel van de Leuvense jeugddienst, dat mijnLeuven gedoopt werd, zocht en vond eerder dit jaar 22 jongeren met een passie voor food, markt of atelier om mee te bouwen aan vier nieuwe startups. Het project onder de noemer De Startup komt na enkele maanden van intensieve voorbereiding naar buiten tijdens enkele zomerevents in Leuven.

Picknick Unique (foto) was zaterdag present tijdens de Leuvense Zomerfilms. De jongedames van Picknick Unique serveerden tijdens de filmvoorstelling aan de Abdij van Keizersberg in Leuven boterhammen, slaatjes en zoetigheden van eigen hand. Eerder waren ze al te zien op Buitenverblijf, de tijdelijke installatie op het Hogeschoolplein in Leuven die deel uitmaakt van Het Groot Verlof.

Boule de Louvain en Copper&Woods kwamen naar buiten op het BURn Festival in Leuven met gefrituurde ijsjes en gerecycleerd design. Juice-Up moet voor het grote debuut wachten tot 6 augustus. Tijdens het Habitat Festival in Leuven komen ze op de proppen met ecologisch verantwoorde smoothies.

“Jongeren zin doen krijgen om te ondernemen is een nieuwe doelstelling die we ons dit jaar met mijnLeuven stelden”, zegt de Leuvense schepen van Jeugd Dirk Vansina. “Daarom lanceerden we in april De Startup. Het is een ambitieus project waarbij jongeren hun ondernemersdromen in eigen handen nemen, een verfrissend concept uitwerken en dat samen uitbouwen tot een sterk merk. Durven experimenteren, skills aanscherpen en proeven van een eigen onderneming staan centraal. Vertrekkend vanuit hun eigen creatieve ideeën ontwikkelen de jongeren een missie en visie voor de verschillende startups. Ze stelden een business- en marketingplan op en steken nu ook zelf de handen uit de mouwen. Experts volgen alles op.”