Foto: AMG Foto: AMG

Jonge Brusselse ondernemers verkopen ijsblokjes die uit algen bestaan: “De alg is aan het opkomen in ons voedsel”

Lukas Vermeulen (24) en Adriaan Goedseels (25) van de Brusselse start-up Alglory zullen deze zomer Spirulina-ijsblokjes op Brusselse pleintjes en festivals verkopen in hun pop-up smoothiebar. Het voedingssupplement verwerken ze in de smoothies en limonades die ze aan de man brengen. “Het is de meest complete voedingsbron van onze planeet.”

Lukas en Adriaan leerden elkaar vorig jaar kennen tijdens hun studies ondernemerschap aan Vlerick. “Het is daar dat het idee ontstaan is om Spirulina-ijsblokjes te verkopen”, vertellen de twee jonge ondernemers. “Spirulina is een eencellige, blauwgroene alg die wordt beschouwd als de meest complexe en compacte voedingsbron op aarde. Het product bestaat vooral als poedervorm op de markt, maar dat geeft een aardse, zilte en onaangename smaak. Een wetenschapper uit Rotterdam heeft nu een proces ontwikkeld waar de alg kan groeien en ingevroren wordt en zo als ijsblokje kan verkocht worden. Daardoor verdwijnt ook direct de vieze smaak.”

Festivals

Volgens de twee ondernemers is die vieze smaak een van de redenen waarom Spirulina nog niet bekend is in ons land. “We willen nu met onze pop-up smoothiebar tonen dat er heel lekkere dingen kunnen gemaakt worden van deze alg. Momenteel staan we nog tot eind juni op het Sint-Katelijneplein op het terras van de Noordzee. Tijdens de zomermaanden zullen we op andere marktjes in Elsene en Sint-Gillis te zien zijn en we willen ook enkele festivals aandoen. Momenteel lopen er nog gesprekken met het festival Paradise City.”

Internationaal

Op termijn willen Lukas en Adriaan de Belgische en internationale markt opgaan. “Onze start-up is in september van vorig jaar opgestart en we zijn al enkele maanden aan het experimenteren met voeding. Momenteel verkopen we enkel de ijsblokjes via onze website, maar nu zijn we ook al limonades en smoothies aan de man aan het brengen via onze pop-up. Op termijn willen we ons gamma uitbreiden met bijvoorbeeld een veganistische burger, ijsjes en hummus. Er zit een echte algenhype aan te komen en wij willen daar in meegaan door heel wat producten op de markt te brengen. In België is de markt op basis van voeding redelijk conservatief en daarom willen we ook vrij snel naar het buitenland kijken.