Het familiebedrijf is met Jeroen aan zijn derde generatie toe. Vandaag runt hij het bedrijf samen met zijn ouders. “Papa leidt de productie en de productontwikkeling, mama staat in voor de financiën en de aankopen. Vroeger hield ik mij voornamelijk bezig met de verkoop en de marketing. Intussen hebben we een sales manager in dienst die die taak van mij heeft overgenomen”, legt hij uit. “Momenteel is mijn rol die van algemeen manager, maar de grote beslissingen nemen we nog altijd met zijn drieën.”
Hoewel het bedrijf al meer dan 60 jaar in de sauzenbusiness draait, waarvan zo’n 40 jaar met een eigen bedrijf, is het de allereerste keer dat Anda een prijs wint. “Totaal niet verwacht”, klonk het op de avond van de awarduitreiking.
Proficiat! Is de overwinning al wat bij u doorgedrongen?
“Absoluut. We hebben met de medewerkers een klein momentje ingelast om het te vieren. Via onze sociale mediakanalen hebben we het heuglijke nieuws de wereld ingestuurd. Iedereen vindt het geweldig dat we de award in de wacht hebben kunnen slepen en dat we zo positief in de kijker staan.”
Was de opvolging vooraf in steen gebeiteld of had u als kind/adolescent heel andere aspiraties?
“Hoewel het minder evident is dan vroeger om in mee in een familiebedrijf te stappen, zat het bij mij altijd al in het achterhoofd om vroeg of laat de sprong te wagen. In het middelbaar heb ik wetenschappen-wiskunde gestudeerd. En op mijn 18e wist ik niet meteen welke richting in uit wou. Omdat ik enorm geboeid ben door alles wat met techniek te maken heeft, ben ik industrieel ingenieur gaan studeren.”
“Mijn ouders hebben mij altijd vrij gelaten om te studeren en om mijn eigen ding te doen, maar toen ik afstudeerde hebben ze toch voorzichtig gepolst of ik niet in het bedrijf wou stappen. Net op dat moment hadden ze echt nood aan een extra vennoot die wat meer kaas heeft gegeten van het technische aspect van een bedrijf.”
“Ik heb ook twee zussen, waarvan één voltijds in het bedrijf werkt en de andere gedeeltelijk, omdat zij nog een eigen zaak uitbaat. Mijn jongste zus werkte eerst ergens anders, maar maakte na een tijdje ook de overstap. Zo is heel ons gezin betrokken, dat is wel fijn.”
Hebt u zelf kinderen? Staat het wat u betreft vast dat zij het bedrijf overnemen?
“Ik heb nog geen kinderen, maar ik zou het zeker en vast wel leuk vinden moesten zij de traditie verderzetten. Tenminste als de interesse voldoende aanwezig is en als ze over de juiste competenties beschikken. Moest het zover komen, zou ik ze wel aanraden om eerst extern ervaring op te doen, pakweg twee jaar. Zodoende kunnen ze andere kennis meebrengen naar ons bedrijf.”
“Zelf volg ik regelmatig opleidingen bij Voka, waarmee ik met andere ideeën in contact kom. Dus ik weet uit eigen ervaring dat het zeer nuttig kan zijn om af en toe over het muurtje te kijken, en op die manier praktisch inzetbare kennis op te strijken.”
“Mijn grootmoeder herhaalt nog regelmatig hoe fier ze is op haar uitvinding”
Jeroen Vandenwyngaert, General Manager bij Anda
Bent u zelf een fervent andalousefan?
“Ja, uiteraard. Dat is met de paplepel ingegeven. Telkens als wij als kind een stukje vlees aten, kwam daar andalousesaus bij aan te pas. Nu, zoveel jaren later, staat de andalouse steevast op tafel als we frietjes eten. Ik wissel ook af met andere sauzen, maar andalouse blijft toch een van mijn favorieten aller tijden. Na al die tijd ben ik het zeker nog niet beu gegeten. (lacht)
“Ook bij mijn zussen is de saus nog steeds erg geliefkoosd. Dat zit gewoon ingebakken in ons DNA. Zelfs mijn grootmoeder blijft zweren bij andalouse. Van tijd tot stond herhaalt ze hoe fier ze is op haar uitvinding.”
Hoe verloopt de ontwikkeling van een nieuwe saus?
“Meestal gebeurt dat op vraag van klanten. Soms gaat het om een product dat al bestaat. Als mensen iets aanreiken, dan gaan we eerst uitgebreid analyseren of het wel een interessant idee is. De volgende stap is het ontwikkelen van samples. Daar gaat vaak een lange tijd over. Zeker als het om bestaand product gaat dat we namaken, weliswaar met een eigen touch. In sommige gevallen neemt dat proces een jaar tijd in beslag vooraleer we het effectief beginnen te ontwikkelen, om het vervolgens eerst intern, en nadien door klanten laten proeven.”
“We houden ook de trends goed in de gaten. Onze voornaamste klanten zijn frituren. In het zuiden van het land zien we bijvoorbeeld dat ze daar Gourmetburgers aanbieden. En daar hebben we op ingespeeld door specifieke, bijpassende sauzen te creëren.”
Aan wat moet een saus voldoen vooraleer ze wordt opgenomen in het assortiment van Anda?
“De smaak is natuurlijk het allerbelangrijkste. Die staat steeds voorop. Als de smaak niet goed zit, pakt de mayonaise niet.” (schatert)
“Er moeten uiteraard voldoende klanten enthousiast worden van de saus en bereid zijn om het aan te kopen. Daarnaast is de consistentie of dikte cruciaal. Onze sauzen hebben doorgaans een iets dikkere structuur dan onze concurrenten. Dat is nodig, opdat die niet direct door een bakje frieten sijpelt of meteen van de hamburger afvloeit.”
“In Wallonië doet onze andalousesaus het bijzonder goed, daar is ze zelfs populairder dan bij ons in Vlaanderen”
Jeroen Vandenwyngaert, General Manager bij Anda
Als u een saus volledig zelf zou mogen samenstellen, hoe zou die dan smaken? Welke ingrediënten moeten er zeker in?
“Het zou een emulsiesaus worden, iets mayonaiseachtig waar veel olie en eigeel in zit. Het moet ook echt eigeel zijn, geen veganistische versie. Dat vind ik persoonlijk het lekkerst. Er mogen zeker ook knapperige stukjes groenten in zitten zoals ui en kervel. Daarnaast zou ik er ook kappertjes bijdoen, voor een zoutige toets. En look mag ook niet ontbreken. De saus moet licht pikant zijn. Ik houd enorm van pittig eten, de Mexicaanse keuken kan mij wel bekoren. Al mag het niet overheersen, want dan proef je niets meer.”
De saus mag zeker niet vegan zijn, zegt u. Anno 2024 neemt de populariteit van veganproducten alleen maar toe. Maar voor Anda is het een no go om op die kar te springen?
“In onze markt zet die trend zich nog niet echt door. In de retail speelt dat meer. Frituren en broodjeszaken zijn vooralsnog geen vragende partij. Het bestaat al wel, maar dan gaat het enkel om mayonaise die maar in kleine hoeveelheden geconsumeerd wordt. Het lijkt erop dat mensen, wanneer ze naar de frituur gaan, nog conservatievere keuzes maken. Op de achtergrond hebben we er wel al over nagedacht. Als de vraag dan komt, kunnen we snel schakelen.”
Na ruim zestig jaar, telt het assortiment van Anda meer dan 40 verschillende variëteiten. Een enorm aanbod, maar zijn er doorheen de jaren ook een aantal sauzen volledig geflopt?
“Onlangs hebben we afscheid genomen van onze Texansaus, gelijkaardig aan andalouse, maar dan wat kruidiger, pikanter. En die smaakte ook wat zoeter af. Die saus heeft eigenlijk nooit echt aangeslagen. Op een gegeven moment was het volume zodanig laag, dat we de stekker eruit hebben getrokken.”
“Onze werking zou efficiënter kunnen, maar we werken doelbewust manueler, met het oog om de hoge kwaliteit te waarborgen en minder te denken in functie van het commerciële belang”
Jeroen Vandenwyngaert, General Manager bij Anda
De andalousesaus is jullie bekendste kindje. Zijn er geografische verschillen? M.a.w. wordt de saus bijvoorbeeld meer gesmaakt in West-Vlaanderen dan in Antwerpen of elders?
“In Wallonië doet onze andalousesaus het bijzonder goed, daar is ze zelfs populairder dan bij ons in Vlaanderen. Na mayonaise is het de bestverkochte saus in het Franssprekende landgedeelte. Dat heeft voor een stuk te maken met het gegeven dat Walen meer geneigd zijn naar de Franse keuken, die kruidiger is. Wij Vlamingen leunen meer aan bij de zoetere smaken van Nederland, zoals Joppisaus bijvoorbeeld.”
“Anderzijds kent dat geografische verschil een historische oorsprong. Mijn grootmoeder baatte vroeger ook een groothandel uit. Eerst in Leuven, maar kort daarna is die verhuisd naar Charleroi. Sindsdien is het klantenbestand van Anda voornamelijk rond die streek opgebouwd. Vandaar dat we meer in Wallonië en Brussel verkopen.”
U hebt eerder te kennen gegeven vast te houden aan het originele recept, bedacht door uw grootmoeder. Zal u daar ooit van afwijken, bijvoorbeeld door er een kleine twist aan te geven?
“Dat zie ik zeker niet snel gewijzigd worden, aangezien dat het nog altijd ons best verkopende product is. Het resoneert nog zeer goed met de markt. Twee jaar geleden hebben we wel een variant op de andalousesaus op de markt gebracht: de andalouse pikant, een iets pittigere versie van het originele recept. Daar was veel vraag naar. Op die manier kunnen we toch nog iets anders aanbieden, zonder aan de oorspronkelijke bereiding te raken. Er ligt ook een zoetere versie op tafel, maar daar zijn nog geen concrete plannen over.”
Wat maakt de andalousesaus van Anda zo uniek ten opzichte van die van de concurrentie, grote spelers als Devos Lemmens en Pauwels Sauzen?
“Wij zetten vooral in op de kwaliteit van onze producten. We zijn een veel kleinere producent dan die grote jongens, maar dat laat ons toe om met grotere stukjes groenten, kruiden en specerijen te werken. De grote bedrijven grijpen naar kunstmatige aroma’s omdat dat makkelijker te verwerken is. Wij gaan het product niet aanpassen naar de machines, eerder andersom. Dat leidt tot een traditioneler product. De smaak verschilt ook. Die is bij iedere fabrikant anders.”
“Verder werken we een stuk ambachtelijker dan de grotere firma’s. Het productieproces verloopt per batch, dus één ketel of tank waar alle ingrediënten samenkomen. Er komen ook veel manuele toevoegingen van kruiden en groenten aan te pas. Andere, industriële fabrikanten, voegen hun producten toe in een continue flow, met leidingen waar constant een bepaald ingrediënt uit stroomt.”
“We produceren op een ambachtelijkere manier dan de grote jongens, zonder in te boeten aan kwaliteit”
Jeroen Vandenwyngaert, General Manager bij Anda
“In principe zou je kunnen zeggen dat onze manuele werking efficiënter kan, maar we houden het doelbewust zo, met het oog om de hoge kwaliteit te waarborgen en minder te denken in functie van het commerciële belang.”
“Het feit dat we exclusief voor de horecamarkt werken, zorgt er ook voor dat de consument onze sauzen moet kopen in de frituur, snackbar of broodjeszaak, en niet in de retail. Een bewuste keuze om naar onze klanten toe dat voordeel te kunnen bieden. Anderzijds is het ook niet onze bedoeling om de grootste sauzenproducent van België te worden. We willen echt volop inzetten op de hoogst mogelijke kwaliteit, die dragen we zeer hoog in het vaandel. De missie is om dé smaakreferentie te zijn van authentiek koude sauzen voor de professionele markt. Daarvoor hoeven we niet per se een gigant te zijn.”