InvEngin, een starter uit Zaventem, vroeg het patent aan voor hun revolutionaire ontwerp van een verbrandingsmotor. Vermaard Hesketh motorfietsbouwer en eigenaar van Broom Development Engineering Mick Broom boog zich over het ontwerp en twijfelt niet aan de werking: “It looks very promising. I strongly suggested them to start building it.”
InvEngin ging op zoek naar een concept om tweetakt motoren door viertakts te vervangen. Het resultaat is een motor met een buitengewone vullingsgraad van de cilinders, hij kreeg dan ook de naam DeepBreatHER. De motor ontwikkelt moeiteloos tot twee keer het vermogen van conventionele motoren met dezelfde cilinderinhoud. DeepBreatHER heeft daar geen turbo of compressor voor nodig.
Het hogere vermogen en koppel worden ontplooid op een gevoelig lager toerental. Zo heb je voor een zelfde vermogen een kleinere, compactere motor nodig die bovendien zuiniger is. In sportvliegtuigjes kan DeepBreatHER door dat lagere toerental de propeller rechtstreeks aandrijven, wat nog meer gewichtsvermindering oplevert en dus een grotere autonomie. Ook handgedragen werktuigen zoals boomzagen, bosmaaiers en dergelijke kunnen een stuk lichter worden. Maar evengoed kan DeepBreatHER competitiekarts of racemotoren aandrijven.
De vijf initiatiefnemers van invEngin blijven er pragmatisch onder: “We nemen aan dat constructeurs belangstelling zullen hebben voor onze motor. Bij kleine motoren is er een wanhopige vraag naar betere oplossingen dan de vervuilende, lawaaierige en spilzieke tweetakt. Maar ook de markt van de viertakt ligt helemaal open, eigenlijk zijn de mogelijkheden van DeepBreatHER onbegrensd.”