Uit een recente peiling van BDO uit Zaventem blijkt dat de gewijzigde conjunctuur mogelijk aanzet gaf tot een duidelijke toename van jongere interim managers. Het beeld van de grijze, ‘fin de carrière’-expert klopt niet meer met de realiteit. De nieuwe generatie zoekt variatie en verwacht van zijn provider opleiding en coaching.
In de bedrijfswereld evolueerde interim management van een middel om een herstructurering te begeleiden of aan crisismanagement te doen naar een strategische beslissing om beroep te doen op externe expertise. Interim management heeft ondertussen een onmiskenbare plaats veroverd in het bedrijfsleven en is in opmars.
BDO bracht in kaart hoe de interim managers hun leef- en werkwereld evalueren en wat hun verwachtingen zijn. De helft van de respondenten (waarvan meer dan 50% tussen 45 en 55 jaar oud) startte als interim manager vóór de leeftijd van 45 jaar. Amper 2% startte na 60 jaar. Het beeld van de grijze expert die voor zijn pensioen nog snel wat opdrachten wil sprokkelen, is niet meer van deze tijd. Dat van de zwaar gediplomeerde is dan wel weer correct, want liefst 77% bezit een masterdiploma en 33% beschikt bovendien over een manama (master na masteropleiding).
Ruim de helft is minder dan vijf jaar aan de slag en heeft minder dan vijf opdrachten achter de rug. Dat laat vermoeden dat de economische crisis, met een schaarste in vaste functies, een rol speelde.
Op de vraag of zij opnieuw een vaste functie zouden wensen, antwoordt iets minder dan de helft (44%) resoluut ‘neen’. 37% van de respondenten wil terug naar een permanente functie mits ze hun zelfstandig statuut kunnen behouden; voor 19% speelt het behoud van dit statuut geen rol.
Tegen de verwachtingen in blijkt de verloning niet de grootste motivator om als interim manager aan de slag te gaan. Centen staan op de laatste plaats gerangschikt. Variatie voert met 81% de top drie aan en wordt gevolgd door onafhankelijkheid (70%) en de uitdaging (70%) van elke nieuwe opdracht.
De onzekerheid van het inkomen ervaart meer dan de helft (57%) van de respondenten als het grootste minpunt, gevolgd door de onzekerheid van de loopbaan (31%). Het gemis aan continue opleiding speelt voor 17% van de interim-managers een rol in hun SWOT-analyse.
Bij de meerwaarde van de interim managementprovider, scoort de brugfunctie tussen de opdrachtgever en de interim manager opvallend hoog. “Bij BDO wordt elke opdracht uitgevoerd onder begeleiding van een professionele consultant”, zegt Annelies Steenbeke, Partner BDO Interim Management. “Die zorgt voor de juiste en vlotte communicatie tussen opdrachtgever en interim manager. De consultant waakt bovendien over het goede verloop en de kwaliteit van de opdracht. Een goede match verzekeren tussen profiel en specifieke behoefte is de kerntaak van de provider die op die manier fungeert als een echte business partner.”
De rol van de provider kan nog breder blijkt uit de peiling. Opleiding (35%) en coaching (28%) staan het hoogst op de verlanglijst. “Hier is duidelijk een taak weggelegd voor de provider”, zegt Steenbeke. “Bij BDO merken we bijvoorbeeld dat de toegang tot onze inhouse-expertise en onze seminaries enorm wordt gewaardeerd door de interim managers die voor ons aan de slag zijn. Kijken we rondom ons, dan zien we dat de interim managementprovider nog te veel als doorgeefluik wordt beschouwd. Wij kiezen voor een andere weg waarbij onze expertise gekoppeld aan de competenties van de interim managers leidt tot de juiste synergie voor alle betrokken partijen.”