ING Foto: hls

ING België zet in eerste semester “een van beste resultaten van voorbije decennium” neer

ING België heeft over de eerste zes maanden van dit jaar een winst voor belastingen van 588 miljoen euro geboekt, waar dat tijdens dezelfde periode vorig jaar nog 201 miljoen euro was. De inkomsten namen met bijna 18 procent toe tot 1,813 miljard euro, terwijl de kosten met ruim 50 miljoen euro daalden. Dat heeft ING België donderdag bekendgemaakt.

De rente-inkomsten hebben zich tijdens het eerste semester hersteld tot een niveau van 1,343 miljard euro, een toename met 32 procent in vergelijking met dezelfde periode van 2022. De commissie-inkomsten kwamen uit op 364 miljoen euro en blijven volgens ING België gematigd stijgen. De totale kosten bedroegen tijdens de eerste zes maanden van dit jaar 1,134 miljard euro, een daling met 4,3 procent ten opzichte van een jaar eerder.

ING België verstrekte in de eerste jaarhelft voor 7 miljard euro aan leningen. Zowat 2,1 miljard daarvan was voor rekening van woonkredieten, die een daling met bijna 40 procent kenden tegenover een jaar eerder. “In een semester dat gekenmerkt werd door een zeer lage vraag naar woonkredieten, groeide de kredietportefeuille van ING België met bijna 1 miljard euro, tot 110,4 miljard euro”, klinkt het.

De risicokosten bedroegen 91 miljoen euro, of zowat 64 miljoen euro lager dan tijdens dezelfde periode vorig jaar, toen extra voorzieningen aangelegd werden voor grote bedrijven met blootstelling aan Rusland.

ING België geeft donderdag ook nog aan dat klanten meer dan ooit hun weg vonden naar de digitale kanalen van de bank. “We zien dat zeven op de tien ING-klanten voor advies rond een hypothecair krediet ervoor kiezen om hun bankier te spreken via video in plaats van in een kantoor”, zegt Peter Adams, CEO van ING België. “De verschuiving van advies in een kantoor naar een videogesprek kent een stevige opmars en dit aandeel zal blijven toenemen.”

ING België verkocht via zijn app een derde meer producten. Het aantal persoonlijke videogesprekken tussen klant en bankier steeg met bijna 60 procent en via de chat kregen ING-medewerkers driekwart meer vragen binnen. Door dat toenemende gebruik van de digitale kanalen daalde het aantal oproepen naar de klantendienst dan weer met 37 procent in vergelijking met het eerste semester van vorig jaar.

Ook het aantal transacties in de kantoren nam af met een derde. ING België heeft vandaag een netwerk van 206 kantoren, waarvan een 50-tal grote statutaire kantoren zijn. Eind vorig jaar telde het net nog 395 kantoren. De bank heeft zijn zelfstandig kantorennet hertekend naar grotere teams, die zich focussen op het verlenen van gespecialiseerd advies. CEO Peter Adams geeft aan dat de focus van ING België op een verdere verhoging van de klanttevredenheid ligt.