De tijdelijke sluiting van de nationale luchthaven had ook economische gevolgen voor bedrijven en lokale handelaars in Zaventem. Bestellingen bleven uit en restaurantbezoeken werden geannuleerd, met een groot omzetverlies tot gevolg.
In het Italiaanse restaurant Serenata werd de balans al opgemaakt. “De eerste dagen werden we geconfronteerd met een lockdown voor de bedrijven”, zegt uitbater Joris Pauwels. “Dat vertaalde zich in ruim 130 annuleringen van reservaties. Die annuleringen stapelden zich op. Inmiddels zitten we boven de 300. De klanten durven of willen een tijdje niet meer komen.”
Stilaan keren die klanten terug. Heel langzaam, maar toch. Het gros van de uitbaters van handelszaken in Zaventem schat de omzet tot de helft is teruggevallen. Niet alleen de kleintjes voelen de naweeën. Ook grotere spelers. Door de inactiviteit op Brussels Airport zag Brussels Airlines zich net als de concurrentie gedwongen om uit te wijken naar regionale luchthavens. In hun geval naar Deurne en Luik.
“Momenteel voeren we ongeveer veertig procent van ons gebruikelijk aantal vluchten aan”, zegt Kim Daenen van Brussels Airlines. Vluchten op korte afstand vertrekken vanuit Luik en Deurne. Langeafstandsvluchten naar Afrika en de Verenigde Staten biedt Brussels Airlines aan vanuit Zürich en Frankfurt.
“We vervoeren ongeveer 5.500 passagiers per dag. Normaal zijn dat er 20.000”, stelt woordvoerder Geert Sciot. Inmiddels stapelen de financiële verliezen zich op. Volgens topman Bernard Gustin loopt dat op tot 5 miljoen euro per dag.