Sligro zag de omzet in de eerste zes maanden met 0,7 procent dalen tot 1,39 miljard euro. Het brutobedrijfsresultaat bleef gelijk op 55 miljoen euro, terwijl onder de streep een verlies van 1 miljoen euro overbleef (tegenover 1 miljoen euro winst een jaar eerder).
In België liep de omzet met 6,9 procent terug tot 200 miljoen euro. Het brutobedrijfsresultaat ging van -7 naar -4 miljoen euro, terwijl de activiteiten netto 11 miljoen euro verlies maakten. Sligro heeft in België drie Sligro-ISPC-groothandels en Java Foodservices (gericht op onder meer bedrijfs- en hotelcatering).
Uitdagende marktomstandigheden
Vorig jaar nam de groep ook negen Metro-groothandels over van het failliete Makro. Die doopten de Nederlanders om tot Sligro-M. CEO Koen Slippens wijst naar “uitdagende marktomstandigheden” in zowel Nederland als België. “Het consumentenvertrouwen blijft laag en de impact van de hoge inflatie van de afgelopen jaren en het slechte weer drukt de bestedingen van consumenten”, zegt hij.
In België weegt daarnaast de aanpassing van de IT-infrastructuur op de resultaten, terwijl Sligro “op een aantal locaties nog fysieke verbouwingen” uitvoert. “Keuzes die op korte termijn niet bijdragen aan omzetgroei”, zegt Slippens, maar die “ons gaan helpen onze klanten beter te bedienen, waarmee we vanaf de tweede jaarhelft ruimte voor omzetherstel en groei in België zien”. Op korte termijn kunnen klanten wel nog hinder ondervinden, benadrukt hij.