shutterstock_1132175792

Hoplr bereikt al ruim 2.000 Dilbeekse gezinnen

DILBEEK – Het sociaal buurtnetwerk Hoplr is vlot van start gegaan in Dilbeek. Intussen gebruiken ruim 2.000 gezinnen de door de gemeente geleasede digitale applicatie. Deze moet de sociale cohesie bevorderen en de kloof met de burger dichten. 

Zoek je een loodgieter, babysit of wil je een kinderfiets ruilen in je buurt? Zoek je medestanders voor een buurtbarbecue? Heb je een vraag voor een schepen? Hoplr kan je hierbij op weg helpen. Mensen uit de buurt online met elkaar in contact brengen met de bedoeling ze offline samen te brengen, zo ziet Hoplr haar applicatie voor gemeenten. Het gemeentebestuur van Dilbeek integreerde als eerste in de provincie het geleasede  social media platform in haar buurten. Elders in Vlaams-Brabant, zoals bijvoorbeeld in Leuven, wordt de applicatie al gebruikt door de buurten zelf. Het biedt hen een forum voor gesprekken, zoekertjes en aankondigingen. Elk huishouden wordt via een code uitgenodigd om aan te sluiten.

Afgeschermd/geen reclame

De app verschilt van communities op Facebook omdat buurten digitaal afgeschermd zijn van buitenstaanders. Gezinnen zullen ook weinig persoonlijke informatie moeten prijsgeven in vergelijking met Facebook. Er zullen ook geen reclame of politieke advertenties verschijnen in de app. De inhoud wordt gemodereerd door het personeel van Hoplr. “Hierdoor is de inhoud positiever van aard,” zegt Steven De Mesmaeker, medewerker van Vrije Tijd Dilbeek, “Je kan bijvoorbeeld een opsporingsbericht delen voor je kat, een bezoekje bij je grootouders aanvragen als je op vakantie bent, een buurtfeest organiseren, sportpartners zoeken.”

Opstartfase

Hoplr zorgt ervoor dat 10% van de huishoudens online zijn in de eerste weken na de uitrol. In Dilbeek is deze doelstelling behaald. De gemeente werd voor de app onderverdeeld in 10 buurten zoals Dilbeek centrum, Groot Bijgaarden, Bodegem en Kapellen. “Het platform leeft echt. Er verschenen tot nu toe al 11.000 berichten in onze buurten,” zegt De Mesmaeker. Op dit moment gebruikt 12,5 % van de Dilbekenaren Hoplr. “We zijn van plan later op het jaar de applicatie verder te promoten in ons infoblad en via mond-tot-mondreclame. Als we 2020 kunnen binnengaan met een gebruikspercentage van 15 % zou dat mooi zijn,” aldus De Mesmaeker.

Cijfers 

Hoplr (2014°) betaalt de investeringen en de medewerkers met de inkomsten die het haalt uit deals met gemeenten en intercommunales. Voor de buurt is het netwerk gratis. Hoplr bestaat momenteel in België en Nederland samen uit 250.000 huishoudens in 900 buurten. Zij delen samen ongeveer 50.000 berichten per maand. Bijna drie kwart van de leden is wekelijks actief. Oprichters Jennick Scheerlinck en Jonas Heirwegh willen Europa veroveren maar ook niet verder. “Om de data hier te houden”, aldus de mannen. Bij Hoplr zijn tussen 10 en 15 mensen aan de slag.