“Hoge prijzen voor basisproducten, grondstoffen en materialen gekoppeld met lange leveringstijden en een gebrek aan transportmogelijkheden blijven sterk wegen op de rentabiliteit en competitiviteit van de meubelbedrijven, die de prijsstijgingen niet steeds kunnen doorrekenen aan de consument, die dan ook nog vaak langer moet wachten op de levering van de bestelde goederen.” Dat staat te lezen in de conjunctuurnota die Fedustria, de federatie van de Belgische meubelsector, eind vorig jaar lanceerde. Volgens Fedustria moet er dan ook rekening gehouden worden met een mogelijke afzwakking van het herstel binnen de Belgische meubelsector of van de Belgische meubelmarkt in de tweede helft van 2021 en begin 2022.
Stroomtekorten
Die uitdagende tendenzen ziet ook Stefan Frissen, verantwoordelijke van tuinmeubelwinkels Home & Garden, Garden Stock & Outlet en Coloured Gardens. Volgens Frissen wordt de markt ook geïmpacteerd door stroomtekorten in sommige landen en gaan havens hier en daar in lockdown door de gevolgen van de coronapandemie.
Anticiperen
Om te anticiperen op leveringsproblemen zetten de winkels van Frissen hun deuren dit jaar extra vroeg open. “We kunnen het niet genoeg benadrukken: wil je komende zomer genieten van nieuwe tuinmeubelen, wees er dan snel bij”, vervolgt Frissen. “Wij hebben geanticipeerd op de leveringsproblemen en vorig jaar al een uitgebreide stock besteld, die nog niet in de toonzaal heeft gestaan. Deze stock staat klaar om meegenomen te worden. Op nieuwe aanvoer zal sowieso vertraging zitten. Geef dus best zo snel mogelijk je order door. Doe je dat later in het seizoen, heb je je tuinmeubelen mogelijk pas na de zomer in huis.”
Winterblues