Het Tervuurse bedrijf achter dit goudgele gerstenat barst van de creativiteit. Zo verwijzen de letters A en D in het in 2019 opgerichte AD Brewing Co naar de beginletters van Anirudh & Dimitri, de voornamen van de stichters. Op het etiket van de alcoholische dorstlesser vallen de leuzes ‘Ware traditie’ en ‘Stille creativiteit’ te lezen. Dat traditionele aspect valt vrij letterlijk te nemen. Op het etiket zitten namelijk een aantal historische elementen van Tervuren verwerkt, met name tram 44, Museum voor Midden-Afrika en riviertje de Voer. Maar de heren zien het groter dan louter de inwoners van Tervuren plezieren met Tervoerke. De Tervuurse biervrienden zouden graag dit lekkere en toegankelijke bier door meer Vlaams-Brabanders laten proeven, en wie weet zelfs door Bourgondiërs vanuit alle uithoeken van ons Belgenlandje. Of reikt de ambitie van de lokale bierliefhebbers nog verder, tot in (verre) buitenlanden?
Wat is het product precies?
“Tervoerke Tripel is een goudblond bier van hoge gisting, kruidig in de neus met een typisch parfum van zacht fruitige esters en een gemoute geur aan de basis. Het bier is volmondig en toegankelijk maar toch bijzonder van smaak door zijn kruidigheid, naast een licht aanwezige bitterheid op de tong, waardoor je makkelijk een tweede glas bestelt. Kortom: een traditioneel gebrouwen bier met een creatieve touch.”
Waar wordt het geproduceerd?
“Tervoerke Tripel wordt gebrouwen bij Brouwerij Craywinckelhof in Lubbeek bij Leuven.”
Hoe zijn jullie op het idee gekomen voor dit product?
“Tripel is één van de bekendste bierstijlen in België, dus de keuze voor ons eerste bier was vrij snel gemaakt. Het was voor ons ook key om een specifiek randje te hebben, vandaar dat we aan elk recept een creatieve toevoeging doen, een bepaald ingrediënt of een stap in het proces. Specifiek voor Tervoerke Tripel hebben we lang geëxperimenteerd met kruiden tot we de juiste mix hadden gevonden die perfect aansluit bij het basisbier dat we ontwikkeld hadden.”
Waarom zijn jullie zo trots op specifiek dit product?
“We wilden naast een kwalitatief bier met een lekkere en unieke smaak ook het lokale aspect onder de aandacht brengen. Ons bieretiket met de tram als centraal element is zeer herkenbaar voor de mensen van Tervuren en omgeving. Bovendien denken we dat een beeldmerk zoals de tram zorgt voor herkenbaarheid tussen de andere bieren.”
“Onze tripel is het resultaat van tweeënhalf jaar ontwikkelen, met veel trial and error, en input van mensen uit de bierindustrie. Het maakt ons trots om te zien dat het resultaat succesvol is.”
Wie zijn de voornaamste kopers van jullie product?
“Ons cliënteel is eigenlijk zeer uiteenlopend: familie, vrienden, mensen uit de omgeving, en stilaan ook wat verder weg. We leveren aan cafés, brasserieën, enkele restaurants, grootwarenhuizen en lokale winkels. Via deze weg hopen we eindelijk een wijder publiek te bereiken.”
Wat voor een bedrijf zijn jullie precies?
“We zijn een klein bedrijf waarbij het ontwikkelen van recepten centraal staat. We proberen aan elk recept dat we ontwikkelen een speciale toets of een bepaalde stap in maakproces toe te voegen. We hebben momenteel drie bieren commercieel beschikbaar: Tervoerke Tripel, Tervoerke IPA, beiden permanent verkrijgbaar, en Tervoerke Gran Cru, dat enkel in de winterperiode wordt aangeboden.”
“Daarnaast ontwikkelen we ook recepten voor verenigingen en doen we nog steeds aan hobby brouwen thuis. We hebben een zeer fijne samenwerking met brouwerij Craywinckelhof, die met hun expertise helpen onze specifieke bieren commercieel te brouwen.”